
Metaanaliza 413 badań naukowych wskazuje, że sprawiedliwie traktowani pracownicy są bardziej zaangażowani i osiągają lepsze wyniki. Jest wyraźny związek między sprawiedliwością menedżerską a wynikami biznesowymi. Naukowcy proponują kilka praktycznych sposobów jak wzmocnić sprawiedliwość w firmie.
Jürgen Klopp to jeden z najbardziej znanych trenerów piłkarskich na świecie. Zasłynął z prowadzenia z sukcesami takich klubów jak Borussia Dortmund (swego czasu w składzie z trzema Polakami, Robertem Lewandowskim, Łukaszem Piszczkiem i Jakubem Błaszczykowskim), czy Liverpool. Opinie osób, które dobrze znają Kloppa są jednoznaczne. Dla Kloppa nie ma świętości. Nawet największy gwiazdor może u niego szybko znaleźć się na ławce rezerwowych, szczególnie jeśli będzie liczył na grę za zasługi. Kloppa wyjątkowo denerwuje, gdy młody i niedoświadczony piłkarz traktowany jest przez resztę zespołu z wyższością. On jest fanem sprawiedliwości. Kto wie, może Jürgen Klopp osiąga sukcesy w pracy właśnie dzięki swoje słynnej sprawiedliwości. Z najnowszej metaanalizy badań wynika, że wszyscy menedżerowie powinni brać przykład z Jürgena Kloppa.
Życie trenera, jak i menedżera nie jest usłane płatkami kwiatów. Z jednej strony praca pod ciągłą presją osiągania coraz lepszych wyników i stres, a z drugiej rozliczanie z odpowiedniego zarządzania ludźmi, atmosfery w zespole, wskaźnika rotacji, planów rozwoju pracowników. Na szczęście, jak przekonują naukowcy, można z sukcesem pogodzić jedno i drugie. Dzięki sprawiedliwości właśnie. Tak wskazuje przeprowadzona przez zespół specjalistów z University of Georgia i innych ośrodków analiza 413 badań naukowych na temat uczciwości i sprawiedliwości. Badacze opisują panującą w organizacjach sprawiedliwość na czterech wymiarach.
Procedury, wyniki, relacje, informacje zwrotne
Pierwszy – proceduralny dotyczy podejmowanych decyzji, ich spójności, dokładności i w jakim stopniu uwzględniają opinie innych. Wymiar oceny wyników dotyczy obiektywnej oceny efektów pracy. Sfera interpersonalna obejmuje natomiast szacunek i przyzwoitość w komunikacji a wymiar informacyjny prawdziwość i adekwatność udzielanych pracownikom wyjaśnieni i informacji zwrotnych. Subiektywnie uznajemy działanie jako sprawiedliwe, jeśli większość z nas tak je postrzega. Pochwały i nagrody powinny odzwierciedlać rzeczywisty wkład ludzi w wykonanie zadania. Jeśli twoje decyzje menedżerskie są postrzegane jako niesprawiedliwe, to twoi pracownicy mogą być mniej chętni do wykonywania swojej pracy.
Metaanaliza badań pokazała kilka ważnych efektów związanych z panującą w organizacji sprawiedliwością. Jeden z nich prawdopodobnie dosyć łatwo byłoby przewidzieć. „Mówiąc wprost, sprawiedliwość wydaje się sprawiać, że ludzie czują się dobrze, a niesprawiedliwość wywołuje u nich przykre odczucia” – piszą badacze.
Wpływ sprawiedliwych menedżerów
Sprawa jest jednak nieco bardziej złożona. Okazało się, że panująca w firmie sprawiedliwość pomaga po pierwsze budować „obywatelskie” zachowania i nastawienia u pracowników, a po drugie przyczynia się do lepszych wyników powierzanych pracownikom zadań. Działa przy tym poprzez kilka pośrednich wartości – zaufanie, zaangażowanie, wsparcie organizacji i relacje między liderem a zespołem. Naukowcy odkryli też, że często zachowania menedżerów są postrzegane jako reprezentatywne dla wartości panujących w całej organizacji. Wystarczy jeden menedżer, który w jawny sposób faworyzuje wybranego pracownika, by do całej firmy przylgnęła łatka niesprawiedliwej. Ważne są nawet pojedyncze zdarzenia – na ich podstawie poszczególne osoby szybko bowiem mogą wyrobić sobie ogólną opinię o poziomie sprawiedliwości w danej organizacji.
Praktyczne sposoby na wzmocnienie sprawiedliwości w firmie
Wiedząc to wszystko, badacze proponują kilka sposób w obszarze HR, które mogą pomóc utrzymać wysoki poziom sprawiedliwości w organizacji. Warto zacząć od selekcji – wyszukiwać kandydatów o pożądanych cechach, takich jak stabilność emocjonalna czy empatia. Ważne są też odpowiednie szkolenia dla nowych menedżerów odnośnie panujących w firmie właściwych zasad sprawiedliwości. Pomoże też system nagradzania i udzielania menedżerom informacji zwrotnej na temat ich pracy. Warto też wprowadzić organizowane np. co roku ankiety wśród pracowników, które pozwolą określić, jak bardzo sprawiedliwie czują się traktowani. „Wprowadzone razem, te praktyki i inicjatywy oferują zestaw metod sprzyjających tworzeniu bardziej sprawiedliwego środowiska wewnątrz organizacji” – piszą autorzy analizy. W takich warunkach zatrudnione w firmie osoby będą lepiej pracowały, a to przełoży się na lepsze wyniki biznesowe. Wygląda więc na to, że bycie sprawiedliwym się opłaca i warto włożyć w to nieco wysiłku.
Zapytaj o szkolenia menedżerskie dla swojej firmy. Kliknij i dowiedz się więcej.
W Delta Training śledzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych wniosków. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań i eksperymentów inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.
Tagi: sposoby na sprawiedliwość w firmie, sprawiedliwość menedżerska, umiejętności menedżerskie, zarządzanie zespołem
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Jak zdobyć zaufanie pracowników?
Delegowanie zadań: 7 zasad i wiele korzyści
Status quo, czyli dlaczego nie lubimy zmian
Jak narcystyczni liderzy niszczą firmy?
Jak efektywnie zarządzać wirtualnym zespołem?
Czy szkolenia z pracy zespołowej mają sens?
Różnice pokoleniowe w pracy. Mit czy prawda?
Jak wygląda lider?
5 wniosków dla menedżerów z 5 wielkich eksperymentów
Jak zarządzać zmianą w organizacji. Proste zasady.
Efekt IKEA w pracy menedżera
Pieniądze motywują tylko do określonej kwoty. Jakiej?
Jak ograniczyć ryzyko w podejmowaniu decyzji
Od czego zależy skuteczna komunikacja w zespole
Introwertyk może być świetnym liderem. Naprawdę?
Delegowanie zadań - uważaj na efekt widza
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.