
Skuteczny i zgrany zespół pracowników, to skarb każdej firmy. Wszystko wskazuje na to, że współpracy w zespole można się nauczyć. Kanadyjscy naukowcy przejrzeli niemal 17 tysięcy badań i wskazują jak powinno być skonstruowane szkolenie, aby przynieść najlepsze efekty.
Na przełomie lipca i sierpnia 2018 roku prasę światową obiegły zdjęcia i informacje z akcji ratowniczej prowadzonej przez polskich strażaków w Szwecji. Wyjątkowe upały i susza spowodowały wybuch pożarów lasów, z którymi szwedzkie służby ratownicze przestały sobie radzić. W ogniu znalazło się około 25 tys. hektarów lasu. Dlatego też szwedzkie władze uruchomiły procedury Europejskiego Mechanizmu Ochrony Ludności prosząc o wsparcie.
Na pomoc wyruszyło 139 ratowników, samowystarczalnych pod względem logistycznym i medycznym, wyposażonych w ciężki sprzęt (44 pojazdy) i gotowych do współpracy zespołami z krajów, które przybyły z pomocą oraz grupami lokalnymi. Musieli podjąć współpracę ze specjalistami w innych dziedzinach, z zespołami lotniczymi, ze służbami leśnymi wyposażonymi w harwestery czy pługi. Nasi strażacy, znakomicie wyszkoleni w procedurach unijnych mechanizmów obrony ludności, stanowiący świetny zespół, gdzie każdy może liczyć na kolegę, gdzie dowódcy jednostek są rzeczywistymi liderami, którzy potrafią skoordynować działania podległych im ludzi, fantastycznie wybrnął z postawionego przed nimi zadania. Nasi ludzie pokazali światu, jak ważne jest szkolenie z pracy zespołowej. Pokaz jest tym bardziej spektakularny, że to właśnie od szwedzkich służb, które pozostawiliśmy daleko w tyle, uczyliśmy się gaszenia lasów.
Szkolenia z pracy zespołowej pod lupą
Oczywiście, można się zastanawiać na ile sukces Polaków był wynikiem szkolenia z pracy zespołowej, a na ile predyspozycji czy odpowiedniego doboru kadr. Zespół kanadyjskich naukowców postanowił przyjrzeć się szkoleniom w zakresie pracy zespołowej. Badacze zastanawiali się czy w ogóle można trenować pracę zespołową. Analizowali dwa zagadnienia: jak dobrze zespół wykonuje swoje zadania i czy członkowie faktycznie stanowią zespół. Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym „Plos One.”
Kanadyjczycy zaczęli pracę od przeglądu 16 849 wcześniejszych badań, z których wybrali 51 prowadzonych w zbliżonych warunkach (z użyciem grupy kontrolnej). Następnie przeprowadzili metaanalizę danych, aby dowiedzieć się, jak efektywne jest szkolenie na temat współpracy w zespole i w jakich warunkach działa najlepiej.
Wpływ szkoleń z pracy zespołowej na zżyte i nowe zespoły
Okazało się, że aż 66 proc. osób, które przeszły szkolenie z zakresu pracy zespołowej, angażuje się w więcej zachowań związanych z pracą zespołową, takich jak definiowanie misji czy wzajemna koordynacja pracy. Szkolenie w równym stopniu korzystnie wpłynęło na wszystkie elementy pracy zespołowej, zarówno na zaangażowanie w tworzenie planów działania, jak i np. w rozwiązywanie konfliktów, a przeszkolone zespoły lepiej sobie radzą z postawionymi zadaniami. Szkolenie w zakresie pracy zespołowej ma pozytywny wpływ na zachowania pracowników i wyniki ich pracy.
Szkolenie z pracy zespołowej oddziałuje zarówno na stare, zżyte grupy, jak i nowe. W przypadku tych pierwszych przyczynia się do poprawy wyników, u tych drugich rozwija zachowania, które zmierzają do integracji zespołu i chęci do wspólnej pracy.
Co decyduje o skuteczności szkoleń z pracy zespołowej
Jednak, aby trening był skuteczny, należy wybrać właściwą metodę. Najskuteczniejsze są techniki interaktywne. Warsztat, z udziałem wszystkich członków zespołu. Ćwiczenia, symulacje zadań, recenzowanie zespołów, sprawozdania ze wspólnej pracy pobudzą krytyczne myślenie ludzi na temat pracy zespołowej i przyniosą znacznie lepsze efekty niż nawet płomienne wystąpienie mówcy motywacyjnego na ten temat. Planując szkolenie należy zająć się kilkoma elementami pracy zespołowej. Ukierunkowane szkolenie, które dotyczy tylko jednego zachowania, może nie doprowadzić do poprawy pracy zespołu, a co za tym idzie, wydajności. Aby szkolenie było bardziej efektywne warto pracować nad zwiększeniem motywacji uczestników. Należy podkreślić, dlaczego szkolenie jest dla nich przydatne i jakie korzyści może przynieść.
Dzisiejsze dzieci, zarówno dziewczynki jak i chłopcy, chcą zostać strażakami (20%), lekarzami (18%), policjantami (15%), nauczycielami (8%) (Badanie: Barbie, „Możesz być, kim chcesz”). Nikt z tych ludzi nie pracuje sam. Zawsze, nasze zawodowe zadania wykonujemy w mniejszej lub większej grupie osób. Ta grupa pracowników to zespół. Tak więc nie ma znaczenia, do poprawy jakiego konkretnego zachowania dążysz w swoim zespole, szkolenie z zakresu pracy zespołowej może je wszystkie poprawić. Pamiętaj, żaden pojedynczy pracownik nie ma takiej siły, jak dobry zintegrowany i gotowy do podjęcia wyzwań team.
Tomasz Nowak
Zapytaj o szkolenia z pracy zespołowej. Kliknij i dowiedz się więcej.
W Delta Training śledzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych wniosków. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy tam informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań i eksperymentów inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Umiejętności miękkie coraz ważniejsze
Jak udzielać informacji zwrotnej?
Wady i zalety szkoleń online: nasza filozofia pracy
Jakie są efekty e-learningu?
Jak wygląda lider?
Różnice pokoleniowe w pracy. Mit czy prawda?
Szkolenia biznesowe - Kraków
Sprawiedliwość menedżerska, Co możesz zyskać?
5 wniosków dla menedżerów z 5 wielkich eksperymentów
Jak zarządzać zmianą w organizacji. Proste zasady.
Efekt IKEA w pracy menedżera
Pieniądze motywują tylko do określonej kwoty. Jakiej?
Jak ograniczyć ryzyko w podejmowaniu decyzji
Od czego zależy skuteczna komunikacja w zespole
Introwertyk może być świetnym liderem. Naprawdę?
Delegowanie zadań - uważaj na efekt widza
Dobre szkolenia dla firm - Bielsko-Biała
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.