
Jakie są korzyści i ograniczenia szkoleń online? Jaki wpływ na wartość i jakość zdalnego szkolenia ma sposób przekazu? Oto nasza filozofia i podejście do szkoleń online. W tym materiale zestawiliśmy wady i zalety e-learningu, webinarium, szkoleń online. Tak popularnych w czasie pandemii wywołanej koronawirusem, zakażeniami Covid-19.
W Delta Training obserwujemy wyniki badań najważniejszych ośrodków na świecie w obszarze miękkich kompetencji i następnie adaptujemy je do programów szkoleniowych, które precyzyjnie dostosowujemy do specyfiki firmy – naszego klienta. Zależy nam, żeby poznać i zrozumieć cele klienta, jego potrzeby, interesy oraz oczekiwania, sytuację biznesową. Jakie oferuje produkty i usługi? Jakie trendy są najistotniejsze w jego branży? Od ponad 10 lat nieprzerwanie prowadzimy szkolenia biznesowe dla firm. Tutaj możesz przeczytać o badaniach dotyczących skuteczności e-learningu, kursów online „Jakie są efekty e-learningu?”
Dokładnie tak samo postępujemy w przypadku szkoleń online. Staramy się, aby były jak najbardziej zbliżone do normalnych, stacjonarnych szkoleń na sali, gdy Uczestnicy mają fizyczny kontakt między sobą i trenerem. Mogą podać sobie ręce, obserwować komunikację niewerbalną, szybko wyrazić opinię, otrzymać natychmiastowy feedback. W pełni są skupieni na szkoleniu, bo nic ich nie rozprasza, zwłaszcza jeśli warsztat odbywa się poza siedzibą firmy. Unikamy automatycznych rozwiązań, jak np. webinaria, w których bierze udział 100 osób, albo 1000 i więcej. Świadomie. W przypadku szkoleń online dochodzi jeszcze jeden ważny aspekt. Śledzenie rozwoju poszczególnych platform internetowych, by dostosowywać do nich rozwiązania szkoleniowe i w pełni wykorzystywać możliwości. Rożne korporacje korzystają ze swoich narzędzi i rozwiązań, często ze względów bezpieczeństwa. To też jest niezwykle istotne. Chcemy móc skutecznie pracować dla naszych klientów w najtrudniejszych warunkach, takich jak, czas epidemii.
Know-how pozostaje bez zmian. Zmienia się tylko sposób przekazu.
Wiemy, jak trudno się zmobilizować. Prowadzimy przecież szkolenia dotyczące motywacji. Często na wypełnienie kwestionariuszy przed szkoleniem, każdy z Uczestników otrzymuje ponad tydzień. Udział w badaniu trwa 20 minut. Jednak dla bezpieczeństwa i komfortu zwykle rezerwujemy tydzień, by pracownik znalazł 20 minut na uzupełnienie testu online.
Dlatego organizując szkolenia online jesteśmy wierni swojej filozofii: szkolenia są prowadzone zawsze „na żywo”. Ćwiczenia dla Uczestników są dopasowane do wersji online. Uczestnicy mają bieżący, bezpośredni, kontakt z trenerem i ze swoimi współpracownikami. Szkolenie ma interaktywny charakter. Jest ściśle dostosowane do firmy, specyfiki działu.
6 ZALET SZKOLEŃ ONLINE PROWADZONYCH NA ŻYWO
1. Koszty
Dzięki szkoleniom online firma nie ponosi kosztów związanych z przemieszczaniem się pracowników na szkolenie stacjonarne. Budżetu nie obciążają bilety lotnicze, kolejowe, rachunki za taksówki, rozliczenia delegacji, noclegi w hotelach, wynajem sali szkoleniowej, organizacja cateringu i wiele jeszcze drobniejszych wydatków.
2. Szkolenie szyte na miarę
Podobnie, jak w przypadku szkoleń stacjonarnych, także szkolenie online można zaprojektować tak, by było maksymalnie dopasowane do potrzeb organizacji i jej pracowników.
3. Efektywność związana z czasem
Pracownicy zyskują czas zaoszczędzony na dojazd na szkolenie stacjonarne. Uruchamiają tylko komputer i już są na szkoleniu. Zajmuje to zdecydowanie mniej czasu, niż udział w tradycyjnym szkoleniu.
4. Tematy szkoleń online
Część szkoleń lepiej nadaje się do wersji onlinowej niż pozostałe. Jeśli chcesz przeprowadzić szkolenie produktowe, z MS Excell, znajomości standardu sprzedaży czy obsługi klienta, technik sprzedaży, prezentacji online, stresu i jeszcze wielu innych to szkolenie online będzie dobrą decyzją.
5. Lokalizacja
Uczestnik może wziąć udział w szkoleniu online będąc w dowolnym miejscu, w którym jest Wi-Fi.
6. Rozwój zawodowy i osobisty
Lepiej uczestniczyć w szkoleniu online, niż w niczym nie brać udziału. Biorąc udział w szkoleniu online zdobywa się nowe umiejętności i wiedzę, również w zakresie nowych technologii.
3 WADY SZKOLEŃ ONLINE PROWADZONYCH NA ŻYWO
1. Rozproszenie uwagi
Pracownicy oprócz „okna ze szkoleniem” mogą mieć otwarte na pulpicie komputera dodatkowe aplikacje, takie jak Facebook, czy Instagram, bądź zerkać na nowego Tweeta, albo odpisywać na ważnego e-maila. Rozpraszaczy uwagi jest znaczenie więcej. Telefon w zasięgu ręki, migający ekran telewizora, czy kłótnia sąsiedzka. Jest silna pokusa, żeby w trakcie szkolenia zajmować się jednocześnie innymi rzeczami, przecież i tak nikt się nie dowie, nie zobaczy.
Nawet w trakcie krótkiej teleporady lekarskiej pacjenci mają problemy ze skupieniem. DrFirst, firma projektująca rozwiązania technologiczne dla branży medycznej, przeprowadziła badanie dotyczące postaw pacjentów wobec teleporad. Okazało się, że 73 proc. mężczyzn i 39 proc. kobiet podczas wizyt lekarskich online było rozpraszanych przez inne bodźce. Amerykańscy pacjenci przyznawali się do tego, że w trakcie teleporady surfowali po sieci, sprawdzali pocztę elektroniczną lub wiadomości (24,5 proc.), oglądali telewizję (24 proc.), przewijali media społecznościowe (21 proc.), jedli (21 proc.), grali w gry wideo (19 proc,) palili papierosy (11 proc.), pili napoje alkoholowe (9,4 proc.) lub prowadzili samochód (10 proc.). Lekarzom natomiast mogą przeszkadzać choćby powiadomienia przychodzące z różnych komunikatorów, m.in. SMS-y od personelu administracyjnego o następnym pacjencie.
Nad tymi „rozpraszaczami uwagi” łatwiej zapanować podczas szkolenia stacjonarnego. Z badań wynika, że nikt nie ma podzielności uwagi. Istnieje więc ryzyko, że mogą umknąć nam ważne treści poruszane w trakcie szkolenia, zwłaszcza jeśli nie odbywa się ono w małej grupie, jak w przypadku webinaru.
2. Problemy techniczne
Każdy z Uczestników szkolenia musi posiadać komputer, najlepiej firmowy, tablet, bądź smartphone. Nie zawsze i nie w każdej firmie jest to możliwe. Biorąc udział w szkoleniu online na żywo, uczestnik powinien mieć również spokojne, komfortowe miejsce. Jeśli uczestniczy w szkoleniu będąc we własnym domu, znalezienie takiego miejsca może stanowić problem i stać się przyczyną, dla której nie każdy zdecyduje się na udział w szkoleniu online. A co z dostępem do Internetu? Czy nie będzie przerywać połączenia, czy każdy mnie słyszy i widzi? Problemy techniczne zawsze są frustrujące. Zwłaszcza jeśli w trakcie szkolenia uczestnik poświęci więcej uwagi na ich rozwiązanie niż merytoryczną zawartość programu.
3. Zaufanie
Trudniej jest zachować bezpieczeństwo psychologiczne, niż podczas stacjonarnego szkolenia. Szkolenie online może potajemnie nagrać każdy uczestnik i wykorzystać je w dowolny sposób. Może to naruszyć wizerunek innych uczestników i zaufanie. Znana zasada szkoleniowa mówiąca, że to co dzieje się na sali szkoleniowej między uczestnikami nie wychodzi poza nią, może zostać naruszona. Tak więc „To co w Las Vegas, zostaje tylko w Las Vegas” w przypadku szkoleń online nie jest w pełni oczywiste.
Wady i zalety uniwersalnych kursów e-learningowych, webinarów i szkoleń online.
Interakcja z trenerem i innymi Uczestnikami
Brak natychmiastowej interakcji z trenerem i innymi uczestnikami stanowi na pewno ograniczenie tradycyjnych szkoleń online, webinariów, czy kursów e-learningowych. Kontakt z trenerem na żywo jest niezwykle cenny. Gdy uczestnicy wypróbowują nowe i trudne umiejętności, potrzebują szybkiej informacji zwrotnej, aby nauczyć się osiągać lepsze wyniki. Niestety, większość kursów online dostarcza informacji zwrotnych z opóźnieniem. Możliwość odniesienia nowych umiejętności, wiedzy do swojej sytuacji w firmie, dziale, wpływa zdecydowanie na użyteczność szkolenia. Nawet ogólne, uniwersalne mechanizmy zaprezentowane w nawiązaniu do konkretnej firmy, przynoszą lepsze efekty. Każda firma jest inna, tak jak każdy człowiek.
Czas trwania szkoleń online i webinariów
Szkolenia online są zazwyczaj podzielone na krótkie moduły, nawet 10-20 minutowe. Webinaria trwają zwykle godzinę bądź półtorej. Można w nich brać udział o konkretnej godzinie, o której się odbywają i potem wielokrotnie sobie je odtwarzać utrwalając w ten sposób materiał. Szkolenia online czy webinaria często nie nadążają za zmieniającą się sytuacją wewnątrz firmy. Są dość ogólne, nie dostosowane do konkretnej firmy, ani do kontekstu sytuacji biznesowej, społecznej, czy politycznej etc. Szkolenie to nie tylko transfer wiedzy, ale też budowanie relacji pomiędzy uczestnikami oraz trenerem osadzone w konkretnym kontekście. Bez nawiązania tych relacji, treść szkolenia może pozostać jedynie ciekawą teorią, którą trudno wykorzystać w życiu firmy.
Mniejsza integracja w tworzeniu zgranego zespołu
Pracownicy bardzo szybko się poznają podczas żywej dyskusji, działań integracyjnych na sali szkoleniowej. Potem mogą zacząć lepiej współpracować ze sobą w pracy. Niestety ten sam poziom interakcji ze współpracownikami jest prawie niemożliwy podczas kursów online.
Samodyscyplina
Zwolennicy e-learningu twierdzą, że główną zaletą tej metody uczenia się jest duża elastyczność. W każdej chwili można ponownie obejrzeć materiał video. Uczestnik sam decyduje, kiedy weźmie udział w e-learningu. Dla jednych jest to zaleta, dla innych wada. Gdy uczestnik chce zrobić sobie przerwę, może zatrzymać kurs i wrócić do niego, gdy poczuje na to ochotę. Jednak z powodu tej wolności, elastyczności, wielu innych zadań do wykonania w ciągu dnia, uczestnicy mogą przekładać z dnia na dzień udział w e-learningu, jak bywa to z nauką np. dodatkowego języka obcego. Wielu osobom znacznie łatwiej jest posiąść nowe umiejętności i wiedzę przez aktywne szkolenia z innymi ludźmi niż bezosobowy moduł e-learningowy.
Brak interakcji twarzą w twarz
Chociaż e-learning może być obecnie interaktywny, dzięki wykorzystaniu wideokonferencji, seminariów internetowych i rozmów wideo twarzą w twarz, to wciąż nie jest to samo, co przebywanie w tej samej sali z innymi, czując zapach ich perfum, zdenerwowanie, podekscytowanie, emocje. Nic nie zastąpi interakcji z innymi ludźmi i uczenia się od nich. Szkolenia prowadzone przez Internet cechuje brak wizualnej informacji zwrotnej, co jest częstym problemem i wyzwaniem dla trenerów. Kiedy prezentujesz materiał bezpośrednio uczestnikom, którzy są z Tobą w tej samej sali, jesteś w stanie modyfikować swój przekaz w zależności od tego, jak odbierają Cię uczestnicy. Sala pełna znudzonych twarzy jest jasnym sygnałem, że trener musi zmienić styl prowadzenia zajęć na ciekawszy, tak, by zainteresować obecnych przygotowanym materiałem.
Ograniczenia merytoryczne
E-learning może być świetny do uczenia się określonych umiejętności i wiedzy, którą należy przekazać. Jednak przy bardziej złożonych umiejętnościach i kompetencjach niezwykle trudno jest stworzyć skuteczny program e-learningowy. A w środowisku biznesowym te złożone umiejętności często są najważniejsze. Trudno rozwiązać konflikt w zespole za pomocą szkolenia online. Najlepsze uczenie się ma miejsce, gdy uczestnicy odkrywają rozwiązania samodzielnie poprzez zadawanie pytań i uzyskiwanie wyjaśnień. W e-learningu jest to niezwykle trudne.
Brak szybkiej reakcji
Po opracowaniu kursu e-learningowego, stworzeniu szkolenia online czy webinaru, wprowadzenie zmian może być czasochłonne. Jeśli zmieni się model biznesowy firmy lub warunki rynkowe, szkolenie online może szybko stać się nieaktualne. Jest to strata czasu i energii, które zostały zainwestowane w stworzenie kursu. Podczas stacjonarnego szkolenia prowadzonego w sali, można szybko zmieniać treść szkolenia, reagować na bieżąco. Szkolenie na żywo pozostaje elastyczne i zawsze będzie dostosowane do konkretnych potrzeb firmy i uczestników na sali szkoleniowej.
Warto, znając kulturę organizacyjną firmy, menedżerów, specjalistów i szeregowych pracowników, aby każdy samodzielnie zdecydował, czy szkolenia online, kursy e-learningowe, oferują więcej zalet czy wad. Jeśli szkolenie online jest najlepszym wyjściem dla firmy w określonej sytuacji, nie warto zniechęcać się potencjalnymi wadami. Wszelkiego rodzaju szkolenia pomagają pracownikom osiągać lepsze wyniki. Co jest korzystne dla nich i całej firmy.
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Jakie są efekty e-learningu?
Umiejętności miękkie coraz ważniejsze
Skuteczne motywowanie pracowników
Zarządzanie zespołem
Narzędzia menedżerskie
Coaching menedżerski
Skuteczne techniki sprzedaży
Profesjonalna obsługa klientów
Merchandising
Insights Discovery w sprzedaży
Współpraca w zespole
Poker osobowości - gra dla zespołu
Komunikacja mailowa
Motywacyjny job crafting
Skuteczne techniki radzenia sobie ze stresem
Asertywność w biznesie
Prezentacja i wystąpienia publiczne
Typologia klienta
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.