
Kompetencje miękkie zyskują na znaczeniu. Aż 90 proc. head hunterów uważa, że umiejętności miękkie decydują o sukcesie w rekrutacji. Kompetencji miękkich od przyszłych pracowników oczekują już firmy ze wszystkich branż i na każdym stanowisku. Wiedza techniczna ma coraz mniejsze znaczenie.
Wystarczy rzut oka na oferty pracy. Lindt & Sprüngli oczekuje od kandydatów do pracy kompetencji miękkich takich jak: komunikatywność, umiejętność pracy w grupie, terminowość, sumienność i dokładność w wykonywaniu powierzonych zadań. I tylko dwóch twardych: praktycznej znajomości SAP oraz MS Excel. Mbank podobnie. Lista oczekiwań dotyczących kompetencji miękkich jest długa. Pracownik powinien mieć bardzo dobrze rozwinięte umiejętności negocjacyjne, umiejętności pracy z planami sprzedażowymi oraz orientację na realizację celów sprzedażowych. Ponadto: otwartość, komunikatywność i umiejętność pracy w zespole, pewność siebie oraz odporności na stres. Nawet w branży technologiczno-inżynieryjnej kompetencje miękkie liczą się coraz bardziej. PGE Energia Ciepła od laboranta chemicznego oczekuje odpowiedzialności i zaangażowania, bardzo dobrej organizacji pracy, nastawienia na współpracę w zespole, komunikatywności, otwartości i gotowości do ciągłego pogłębiania wiedzy. Strabag, firma budowlana, od kierownika robót mostowych wymaga zaangażowania i umiejętności pracy pod presją czasu, analitycznego myślenia oraz poszukiwania rozwiązań alternatywnych.
Kompetencje twarde łatwo nabyć i sprawdzić
Kompetencje twarde łatwo można sprawdzić. Obsługiwać wózek widłowy umiesz, albo nie. Tak samo jest ze znajomością protokołu TCP/IP i posiadaniem prawa jazdy. Kompetencje twarde, to wyszkolenie specjalistyczne i wiedza merytoryczna. Co z tego jednak, jeśli dajmy na to, świetny informatyk znakomicie posługuje się językiem SQL i porusza w systemie ERP, skoro wywołuje konflikty w zespole i nie potrafi w żaden sposób porozumieć się z przełożonym i współpracownikami?
Kompetencje miękkie potrzebne, jak tlen
Rynek pracy nieustannie się zmienia. Coraz trudniej całą karierę zawodową związać z jedną firmą, robiąc to samo i wykorzystując te same kompetencje.
87 proc. firm doświadcza braków w umiejętnościach miękkich pracowników lub oczekuje problemów z ich brakiem w ciągu kilku lat – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradztwa strategicznego McKinsey & Company. Burzliwy rynek pracy zrodził nowe pragnienie pracodawców, aby tradycyjne zestawy umiejętności, zastąpić kompetencjami miękkimi. Nie odnoszą się one do tego, jaką pracę wykonujesz lecz jak pracujesz. Kompetencje miękkie pozostawiają pracowników dobrze przygotowanych do szybko zmieniającego się krajobrazu zatrudnienia, w którym dostosowanie się do nowych technologii i środowiska będzie miało kluczowe znaczenie.
Wiedza techniczna nie jest już najważniejsza
W Wielkiej Brytanii przeprowadzono badanie ankietowe wśród 198 pracodawców. Okazało się, że bardziej cenią absolwentów, którzy potrafią się dobrze komunikować, pracować zespołowo, są pewni siebie i analityczni, niż tych posiadających głęboką wiedzę techniczną. To duża zmiana, która dokonała się raptem w ciągu dwóch lat. Dotychczas brytyjscy pracodawcy uważali, że najważniejsza jest wiedza techniczna.
Według badań przeprowadzonych przez firmę edukacyjną Kaplan, „wiedza techniczna” znalazła się dopiero na 24 miejscu wśród 30 kompetencji pożądanych przez pracodawców na etapie rekrutacji. Stuart Pedley-Smith, szef ds. naukowych w firmie Kaplan, powiedział telewizji BBC: „Okazało się, że pracodawcy nie rekrutują absolwentów ze względu na specyfikę przedmiotu, który studiowali na uczelni”. Uważa on, że pracodawcy widzą w dyplomie uniwersyteckim dowód na to, że absolwenci osiągnęli pewien poziom kompetencji. „Jest znane powiedzenie w ramach rekrutacji – <Rekrutuj postawę a trenuj umiejętności>”, dodał Pedley-Smith.
Kompetencje miękkie ważniejsze od doświadczenia
Jest coraz więcej badań, z których jasno wynika, że kompetencje miękkie stają się coraz ważniejsze. Trend jest czytelny. Według badania, przeprowadzonego wśród ponad 2000 osób dorosłych przez Harris Poll, globalną firmę badawczą, kompetencje miękkie są nawet ważniejsze od doświadczenia. Wyniki badania sugerują, że 75 procent amerykańskich pracodawców najprawdopodobniej zatrudniłoby kandydata, który posiada umiejętności miękkie, ale nie ma odpowiedniego doświadczenia czy kwalifikacji. Amerykanie najprawdopodobniej wybraliby kogoś, kto jest entuzjastyczny i chętny do nauki (36 procent), kogoś, kto ma doskonałe umiejętności komunikacyjne i zarządzania czasem (27 procent) lub jest niezawodny (11 procent). Tylko 13 procent najprawdopodobniej zdecydowałoby się zatrudnić kogoś, kto ma odpowiednie doświadczenie i kwalifikacje, ale brakuje mu umiejętności miękkich. 12 procent badanych stwierdziło, że gdyby nie istniał idealny kandydat, najprawdopodobniej nie zatrudniliby nikogo.
„Posiadanie odpowiedniego doświadczenia i umiejętności technicznych na danym stanowisku jest niewystarczające, aby odnieść sukces” skomentował wyniki badania Emmett McGrath, prezes Yoh, jednej z najstarszych firm rekrutacyjnych w USA. „Krajobraz talentów staje się coraz bardziej złożony, a na biznesowy szczyt trafią organizacje, które w sposób kreatywny i strategiczny podchodzą do zatrudniania pracowników” – dodaje Emmett McGrath.
W podobnym tonie można czytać raport LinkedIn „2019 Global Talent Trends”. Wynika z niego, że ponad 90 procent osób poszukujących talentów uważa, że umiejętności miękkie mają kluczowe znaczenie dla przyszłości rekrutacji, a 80 procent badanych twierdzi, że te umiejętności stają się coraz ważniejsze dla sukcesu firmy.
Problem w tym, że umiejętności miękkie trudno sprawdzić. Komunikację, rozwiązywanie konfliktów, współpracę, doskonalisz przez całe życie zawodowe. Bierzesz udział w szkoleniach, kursach, sesjach coachingu. Oceniają cię współpracownicy, szef, albo zewnętrzni konsultanci obserwując twoje zachowanie w ramach Assessment Center. Inaczej jest z kompetencjami twardymi. Wystarczy zadać kilka pytań, by zorientować się, czy język angielski opanowałeś na poziomie C1.
Tomasz Nowak, Tomasz Reda
Zapytaj o szkolenia menedżerskie dla swojej firmy. Kliknij i dowiedz się więcej.
W Delta Training gromadzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych wniosków. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań i eksperymentów inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Delegowanie zadań: 7 zasad i wiele korzyści
Jak przekazywać informację zwrotną?
Jak zarządzać zmianą w organizacji. Proste zasady.
Sprawiedliwość menedżerska, co możesz zyskać?
Jak zbudować efektywny zespół?
Jak zachęcić pracowników do dzielenia się wiedzą?
Firmowe rytuały w biznesie: warto je mieć
Onboarding - jak wprowadzić pracownika do firmy?
Jak być szczęśliwym w pracy?
Skuteczne sposoby monitorowania celów
Co motywuje pracowników? Oto 4 silniki zaangażowania!
Czy szkolenia z pracy zespołowej mają sens?
Różnice pokoleniowe w pracy. Mit czy prawda?
Sprawiedliwość menedżerska, Co możesz zyskać?
5 wniosków dla menedżerów z 5 wielkich eksperymentów
Jak zarządzać zmianą w organizacji. Proste zasady.
Efekt IKEA w pracy menedżera
Pieniądze motywują tylko do określonej kwoty. Jakiej?
Jak ograniczyć ryzyko w podejmowaniu decyzji
Od czego zależy skuteczna komunikacja w zespole
Introwertyk może być świetnym liderem. Naprawdę?
Delegowanie zadań - uważaj na efekt widza
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.