Budowanie zespołu (team building) koncentrujące się na wyznaczaniu celów i wyjaśnianiu ról przynosi największe korzyści – wynika z metaanalizy badań, którymi objęto ponad 1500 zespołów. Są też dodatkowe efekty budowania zespołu: wzrost zaufania, lepsza komunikacja, skuteczniejsze rozwiązywanie konfliktów. A czy team building podnosi efektywność zespołu?
Fajtłapowaty dyrektor korporacji Polish Lody zaprasza do hotelu wszystkich klientów i pracowników w celu zacieśnienia więzi zawodowych. Impreza integracyjna wymyka się jednak spod kontroli. Polska komedia „Impreza integracyjna” trafiła do kin w 2011 roku i nie odniosła sukcesu. Jednak znakomicie ilustruje wszystkie stereotypy dotyczące team buildingu, czyli budowania zespołu m.in. przez integrację z dala od firmowego biurka: alkohol i szybkie nawiązywanie intymnych relacji pomiędzy pracownikami. Często w ramach „team building” odbywają się rajdy na quadach, zawody paintball, wspinaczka i wiele innych zabaw podnoszących poziom adrenaliny.
Określanie ról w zespole
Wyjazd integracyjny to jedna z metod budowania zespołu. Jego celem jest ogólna poprawa funkcjonowania grupy przez rozwijanie relacji interpersonalnych, wyjaśnianie i określanie ról w zespole lub rozwiązywanie istniejących problemów. Oprócz upewnienia się, że zespół działa efektywnie, ważne jest, aby jego członkowie dobrze się ze sobą dogadywali i byli dumni z tego, że są jego częścią. Działania związane z budowaniem zespołu to rozwiązanie, które pozwala utrzymać wysoki poziom satysfakcji z pracy. Naukowcy zajmujący się tematem budowania zespołu, twierdzą, że nie ma jednej definicji „team building”. Termin ten odnosi się do różnych kategorii interwencji skierowanych do zespołów, a mających wpływ na ich efektywność.
Budowanie zespołu czy praca zespołowa?
Aby osiągnąć założony cel nie musimy angażować wielkich środków, jakich wymaga wyjazd integracyjny. Wystarczy zorganizować nieformalne zajęcia, takie jak gry czy ćwiczenia fizyczne, ale powinny się one odbywać poza miejscem pracy, na przykład w parku, czy jakimś innym miejscu rekreacyjnym poza biurem.
Psycholodzy zwracają uwagę, że chociaż założenia interwencji dotyczącej budowy zespołu brzmią podobnie, jak te związane z pracą zespołową, to różnią się od siebie zasadniczo. Rozwijanie pracy zespołowej może odbywać się podczas szkolenia w miejscu pracy. Są to zajęcia bardziej formalne i systematyczne (trener określa cele i ocenia ich realizację), koncentrują się na nauce konkretnych umiejętności.
Jeśli znasz specyficzne potrzeby swojego zespołu i chcesz zapewnić ukierunkowane wsparcie, aby je zaspokoić, najlepszym rozwiązaniem może być szkolenie dotyczące pracy zespołowej. Jednak, jeśli szukasz interwencji mającej na celu poprawę ogólnego funkcjonowania zespołu i zwiększenia satysfakcji jego członków, wtedy budowanie zespołu może być lepszą metodą.
Potwierdzają to badania naukowców z USA, którzy opublikowali metaanalizę opartą na danych z ponad 1500 zespołów. Badaczy interesował wpływ budowania zespołu na różne aspekty jego pracy. Zwłaszcza, uczucia członków zespołu wobec samej grupy, jak i współpracowników, interakcje w zespole, które pomagają mu rozwiązywać jego zadania oraz efektywność.
Wnioski z metaanalizy badań
Metaanaliza badań wykazała, że uczestniczenie w aktywnościach służących budowaniu zespołu, wpływa na jego pozytywne postrzeganie. Przejawia się to w większym zaufaniu do innych członków zespołu, zwiększeniu satysfakcji z bycia jego częścią i większej pewności, że grupa osiągnie założone cele. Ponadto zespoły, które uczestniczyły w odpowiednich szkoleniach, mają lepsze interakcje: efektywnie się komunikują, koordynują działania i lepiej radzą sobie z konfliktami. Procesy te są kluczowe dla realizacji zadań zespołu.
Team building nie podnosi efektywności
Niestety, budowanie zespołu nie poprawia znacząco jego wydajności. Okazuje się działania związane bezpośrednio z budowaniem zespołu same w sobie nie przynoszą żadnych znaczących bezpośrednich korzyści pod względem efektywności. Powodem tego może być fakt, że wyniki zespołu zależą również od kompetencji jego członków i wsparcia menedżerskiego.
W ramach interwencji budowania zespołu niektóre działania są bardziej skuteczne niż inne. Działania związane z budowaniem zespołu koncentrujące się na wyznaczaniu celów lub wyjaśnianiu ról przynoszą największe korzyści. Wyznaczanie celów odnosi się do definiowania celów indywidualnych i zespołowych oraz planowania, co należy zrobić, aby te cele wprowadzić w życie. Wyjaśnianie ról oznacza, że członkowie zespołu dyskutują o tym, co jest, a co nie, w zakresie ich własnej odpowiedzialności i lepiej rozumieją swoje obowiązki. Z drugiej strony, działania skoncentrowane na poprawie relacji międzyludzkich lub rozwiązywaniu istniejących problemów przynoszą nieco mniejsze, ale wciąż istotne korzyści. Poprawa relacji interpersonalnych polega na tym, że członkowie zespołu pracują nad wzajemnym zaufaniem i budują więzi na bardziej osobistym gruncie. Rozwiązywanie problemów oznacza identyfikację tego, co nie działa i poszukiwanie rozwiązań poprawiających sytuację. Naukowcy oceniają, że działania związane z budowaniem zespołu przynoszą lepsze efekty w dużych grupach liczących ponad dziesięciu członków. Może się to wiązać z większą ilością zadań, które takie zespoły mają do zrealizowania, poprawą relacji i sposobu pracy.
Jak uzyskać największe korzyści z budowania zespołu?
Jeśli chcesz poprawić ogólne funkcjonowanie swojego zespołu, to budowanie zespołu jest skuteczną interwencją.
1. Zidentyfikuj, czego potrzebuje zespół: czy brakuje mu konkretnych umiejętności związanych ze wspólną pracą (np. formułowanie planu działania), czy raczej wymaga ogólnego wzmocnienia? W pierwszym przypadku zdecyduj się na szkolenie z pracy zespołowej. W drugim raczej na zajęcia z budowania zespołu (team building).
2. Szczególnie w nowym zespole ustalanie celów i wyjaśnianie ról może przynosić najlepsze efekty. Jeśli uważasz, że w zespole warto poprawić jakość relacji interpersonalnych bądź rozwiązać istniejący problem to skupienie się tylko na jednym z tych obszarów przyniesie lepsze rezultaty.
3. Pamiętaj, że pracownicy oczekują dobrej zabawy podczas imprezy integracyjnej. Zadbaj więc o odpowiednie miejsce i formę zajęć.
4. Wyjaśnij zespołowi korzyści płynące z budowania zespołu.
Zapytaj o rozwiązania szkoleniowe dla swojego zespołu.
W Delta Training śledzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych wniosków. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy tu informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań i eksperymentów inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Bezpieczeństwo psychologiczne w zespole
Jak zachęcić pracowników do dzielenia się wiedzą?
Jak narcystyczni liderzy niszczą firmy?
Jak udzielać informacji zwrotnej?
Delegowanie zadań: 7 zasad i wiele korzyści
Kodeks etyki w firmie - forma ma znaczenie!
Firmowe rytuały w biznesie: warto je mieć
Onboarding - jak wprowadzić pracownika do firmy?
Skuteczne sposoby monitorowania celów
Co motywuje pracowników? Oto 4 silniki zaangażowania!
Czy szkolenia z pracy zespołowej mają sens?
Różnice pokoleniowe w pracy. Mit czy prawda?
Sprawiedliwość menedżerska, Co możesz zyskać?
5 wniosków dla menedżerów z 5 wielkich eksperymentów
Jak zarządzać zmianą w organizacji. Proste zasady.
Efekt IKEA w pracy menedżera
Pieniądze motywują tylko do określonej kwoty. Jakiej?
Jak ograniczyć ryzyko w podejmowaniu decyzji
Od czego zależy skuteczna komunikacja w zespole
Introwertyk może być świetnym liderem. Naprawdę?
Delegowanie zadań - uważaj na efekt widza
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.