Milenialsi, pokolenie X, Y, Z. Jak komunikować się z pokoleniem Y, a jak z pokoleniem X? Jak zarządzać osobami z różnych pokoleń. Konferencje, sympozja, szkolenia, książki, wykłady i setki milionów złotych wydanych na tworzenie strategii dostosowanych do poszczególnych pokoleń. Czy nie są to pieniądze wyrzucone w błoto? Dotarliśmy do metaanalizy badań na temat postaw wobec pracy przedstawicieli różnych pokoleń.
O ile nie pracujesz w startupie, to gdy rozejrzysz się po korytarzu wewnątrz swojej firmy zobaczysz pracowników w różnym wieku mających inne wartości, inne podejście do pracy, technologii, wychowanych w różnych warunkach. Czy należy obawiać się potencjalnych problemów wynikających z tych różnic? Wielu ekspertów, osób prowadzących wykłady na Ted, twierdzi, że pracownicy z różnych pokoleń muszą być traktowani inaczej, ponieważ mają różne postawy wobec pracy. Wiele energii i pieniędzy w organizacjach jest inwestowanych po to, żeby poradzić sobie z tymi pokoleniowymi różnicami. Obecnie na rynku pracy spotykają się cztery pokolenia często różnie nazywane:
- Generacja Y, którą tworzą pracownicy do lat 29.
- Generacja X złożona z osób od 30 do 44 roku życia.
- Baby Boomers, gdzie wiek kształtuję się w przedziale 45-63 lat.
- Tradycjonaliści w wieku 64 plus.
Różnice pokoleniowe – wyniki badań
Profesor David Costanza z katedry psychologii waszyngtońskiego Columbian College of Arts & Sciences wraz ze współpracownikami przeprowadzili pierwszą, dużą metaanalizę badań dotyczącą podejścia do pracy różnych pokoleń. Przeanalizowali 265 artykułów, które opisywały badania przeprowadzone na prawie 20 000 pracowników, by rozstrzygnąć czy, a jeśli tak, to w jaki sposób różnice pokoleniowe wpływają na satysfakcję z wykonywanej pracy, zaangażowanie w działalność firmy i ryzyko zmiany zatrudnienia. Z badań opublikowanych w „The Journal of Business and Psychology” wynika, że nie ma istotnych różnic w podejściu przedstawicieli poszczególnych pokoleń do pracy. Osoby starsze przejawiały nieco większe niż młodsi zadowolenie z pracy oraz w ich przypadku występowało nieco mniejsze ryzyko zmiany zatrudnienia. Może to wynikać bardziej z kwestii wieku i stażu pracy niż specyfiki danego pokolenia. Wraz z postępem kariery pracownicy otrzymują bardziej ambitne i różnorodne zadania, co przekłada się na większą satysfakcję z pracy. W kwestii zaangażowania w pracę naukowcy również nie zaobserwowali istotnych różnic pomiędzy pokoleniami.
Oczywiście różnice i wynikające z nich problemy istnieją, ale ich źródłem nie są abstrakcyjne „różnice pokoleniowe” lecz inne czynniki. Bez wątpienia ludzie należący do różnych pokoleń inaczej postrzegają świat, brak jednak dowodów na to, że przekłada się to na ich stosunek do pracy. Według autorów publikacji „eksperci od spraw pokoleniowych” znacznie wyolbrzymili problem a ponadto postawili niewłaściwe diagnozy co do jego źródeł. Skutek jest taki, że firmy inwestują ogromne pieniądze, żeby dostosować swoje środowisko pracy do wielopokoleniowego personelu. Należy pamiętać, że wpływ tzw. „czynników pokoleniowych” na zadowolenie z wykonywanej pracy, zaangażowanie w pracę jak i ryzyko zmiany miejsca pracy nie został naukowo potwierdzony.
Problemy nie wynikają z różnic pokoleniowych
Zamiast opierać się na niepotwierdzonych badaniami mitach, menedżerowie chcący rozwiązać problemy w swojej organizacji powinni wypracowywać konkretne rozwiązania właściwe dla danej sytuacji. Aby zwiększyć produktywność i zmaksymalizować wydajność zarówno firmy, jak i pracowników, trzeba najpierw zrozumieć różnice indywidualne i grupowe oraz nauczyć się radzić sobie z każdym pracownikiem lub grupą pracowników, zamiast szukać przyczyn problemów w różnicach pokoleniowych. To świat się zmienia. I za tymi zmianami muszą podążać 20-latkowie, 40-latkowie i 60-latkowie.
Julia Murawiec
Zapytaj o szkolenia menedżerskie dla pracowników swojej firmy. Kliknij i dowiedz się więcej.
W Delta Training śledzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych wniosków. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań i eksperymentów inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.
Tagi: różnice pokoleniowe, różnice pokoleniowe w pracy, umiejętności menedżerskie, zarządzanie zespołem
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Czy szkolenia z pracy zespołowej mają sens?
Status quo, czyli dlaczego nie lubimy zmian
Jak wygląda lider
Sprawiedliwość menedżerska, Co możesz zyskać?
5 wniosków dla menedżerów z 5 wielkich eksperymentów
Jak zarządzać zmianą w organizacji. Proste zasady.
Efekt IKEA w pracy menedżera
Pieniądze motywują tylko do określonej kwoty. Jakiej?
Jak ograniczyć ryzyko w podejmowaniu decyzji
Od czego zależy skuteczna komunikacja w zespole
Introwertyk może być świetnym liderem. Naprawdę?
Delegowanie zadań - uważaj na efekt widza
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.