Przeczytanie tego tekstu może Cię ustrzec przed dotkliwymi stratami. Jeśli jesteś menedżerem, podejmujesz wiele decyzji każdego dnia i do pracy dojeżdżasz windą, to koniecznie czytaj dalej.
Jeśli jesteś menedżerem, prawnikiem, lekarzem czy też masz inny zawód wymagający szacowania ryzyka, wyniki badania naukowców z Miami University mogą cię uratować. W serii eksperymentów opisanych na łamach pisma „Journal of Consumer Psychology” odkryli oni, że im wyższe jest piętro, które ktoś zajmuje, tym bardziej skłonny jest ryzykować. „Przy zwiększeniu wysokości, rośnie podświadome poczucie władzy” – mówi autor publikacji dr Sina Esteky. „To wzmożone poczucie mocy skutkuje częstszymi ryzykownymi zachowaniami” – wyjaśnia naukowiec.
Ryzyko rośnie wraz z piętrem
W pierwszym badaniu jego zespół przeanalizował dane na temat ponad 3 tys. funduszy inwestycyjnych z całego świata o wartości ponad 500 mld dol. W analizie tej naukowcy porównali poziom niestabilności funduszy z piętrami w zakresie od 0 do 96 zajmowanymi przez prowadzące je firmy. Wynik był taki, że wyższe piętro oznaczało nieco większą skłonność do ryzyka. W innym eksperymencie badacze poprosili ochotników o udział w loterii, podczas gdy wjeżdżali lub zjeżdżali przeszkloną windą w wysokim biurowcu. Kierunek ruchu miał znaczenie. Uczestnicy, którzy zmierzali w górę, częściej decydowali się na udział w bardziej ryzykownych zakładach. Z kolei osoby jadące w dół wybierały zwykle loterię o mniejszym ryzyku i skromniejszej potencjalnej wygranej. W trzecim doświadczeniu ochotnicy znajdowali się na pierwszym lub na trzecim piętrze uniwersyteckiego budynku, kiedy poproszono ich o podjęcie 10 decyzji o różnym poziomie ryzyka i różnych potencjalnych korzyściach. Także i tym razem odkryta wcześniej reguła się powtórzyła i osoby z trzeciego piętra ryzykowały częściej. W jeszcze innym doświadczeniu wysokie piętro skłaniało osoby tam przebywające do zaryzykowania swoim żołądkiem i zjedzenia nieznanego owocu.
Poczucie władzy sprzyja podejmowaniu ryzykownych decyzji
Badacze postanowili także przyjrzeć się procesom, które stały za takimi zachowaniami. W tym celu poprosili ochotników, aby uzupełnili serię niedokończonych słów. Okazało się, że chodzi o poczucie władzy. Ludzie na trzecim piętrze częściej tworzyli wyrazy związane właśnie z władzą niż osoby z parteru. Zdaniem naukowców za wzrost skłonności do ryzyka odpowiadało więc większe natężenie myśli związanych z poczuciem władzy. Takie zależności mogą zdaniem autorów pracy decydować np. o tym, że niektóre fundusze częściej inwestują w obarczone dużym ryzykiem aktywa, np. w kryptowaluty takie jak Bitcoin.
Jak zgasić efekt wysokiego piętra
W przyszłych badaniach, autorzy chcą sprawdzić, czy podobne zależności zachodzą w przypadku zawodów niezwiązanych z finansami, np. wśród wybierających terapię lekarzy. Choć wyniki tych eksperymentów mogą budzić niepokój, to okazało się, że zauważony efekt bardzo łatwo jest zniwelować. Zależna od wysokości skłonność do ryzyka znikała, kiedy ochotnicy byli jej po prostu świadomi. Numer piętra nie miał także znaczenia, jeśli ktoś nie widział, co znajduje się za oknem.
„Ważna lekcja jest taka, że kiedy ludzie są świadomi potencjalnego wpływu wysokości, przestaje on mieć znaczenie” – mówi dr Esteky. „Mózg jest bardzo podatny na subtelne, związane z daną sytuacją czynniki, ale także dobrze radzi sobie z korygowaniem takich efektów, zatem świadomość pozwala nam być bardziej racjonalnymi w naszych decyzjach” – wyjaśnia badacz.
Jeśli właśnie siedzisz w wygodnym fotelu podziwiając panoramę Warszawy i zastanawiasz się, czy dokonać tej fuzji, przypomnij sobie ten tekst. A najlepiej przeczytaj jeszcze raz.
Zapytaj o szkolenia menedżerskie. Kliknij i dowiedz się więcej.
W Delta Training śledzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych wniosków. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy tam informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań i eksperymentów inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.
Tagi: decyzje menedżerskie, efektywne podejmowanie decyzji, podejmowanie decyzji, umiejętności menedżerskie, zarządzanie zespołem
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Czy szkolenia z pracy zespołowej mają sens?
Różnice pokoleniowe w pracy. Mit czy prawda?
Sprawiedliwość menedżerska, Co możesz zyskać?
5 wniosków dla menedżerów z 5 wielkich eksperymentów
Jak zarządzać zmianą w organizacji. Proste zasady.
Efekt IKEA w pracy menedżera
Pieniądze motywują tylko do określonej kwoty. Jakiej?
Jak ograniczyć ryzyko w podejmowaniu decyzji
Od czego zależy skuteczna komunikacja w zespole
Introwertyk może być świetnym liderem. Naprawdę?
Delegowanie zadań - uważaj na efekt widza
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.