Po czym poznasz, że masz złego szefa. Oto lista 8 największych błędów popełnianych przez menedżerów na każdym szczeblu organizacji i w każdej firmie.
Profesor Ronald E. Riggio z Claremont McKenna College, specjalista w dziedzinie przywództwa i psychologii organizacji, na łamach serwisu „Psychology Today”, zamieścił zestawienie 8 błędów popełnianych przez szefów. Wystrzeganie się tych grzechów spowoduje, że staniesz się lepszym menedżerem.
1. Menedżer nie ma czasu. Jeśli rozpocząłeś nowy projekt i nie masz do kogo udać się z dręczącymi cię pytaniami, albo nie uzyskujesz informacji zwrotnych na temat wyników swojej pracy, bo przełożony jest na to zbyt zajęty, w głowie powinna ci się zaświecić tzw. ostrzegawcza lampka. Dobry szef odpowiada bowiem na potrzeby podwładnych i jest dla nich dostępny.
2. Menedżer drobiazgowo kontroluje zlecone zadania. Ten grzech polega na zbytniej kontroli. Trudno przecież wyobrazić sobie np., aby grafik komputerowy mógł czuć się komfortowo, gdy dyrektor sprawdza literówki w nazwach folderów. Takie podejście demotywuje pracowników i przeszkadza w pracy. Klucz do sukcesu to zdelegowanie odpowiedzialności oraz zachęcanie pracowników do aktywności i rozwoju.
3. Szef nie wzbudza zaufania. Chciałbyś porozmawiać o problemach, które właśnie się pojawiły, czy nawet powiedzieć o własnej pomyłce i przedyskutować rozwiązania, ale się boisz. A może twój szef kolejny raz zapowiedział jedno, a zrobił drugie? To kolejne ważne sygnały ostrzegawcze. Jeden z filarów dobrej współpracy to relacja oparta na wzajemnym zaufaniu.
4. Menedżer koncentruje się na sobie. Niektórzy przełożeni poświęcają swojej karierze tak dużo uwagi, że nie wystarcza im jej na sprawy i rozwój pracowników. Jeśli więc przez długi czas nie pojawia się możliwość zasłużonego awansu czy podniesienia kompetencji – warto wzmóc swoją czujność. Dobry przyłożony, podobnie jak rodzic, stara się pomagać w rozwoju pracownika i cieszy się z jego sukcesów.
5. Szef nie radzi sobie z własną pracą. Nie możesz doprosić się ważnej decyzji, dostajesz ważne informacje na ostatnią chwilę, lub co gorsza, w ogóle ich nie otrzymujesz. Może to być oznaka, że twój zwierzchnik nieumiejętnie zarządza własnym czasem i zadaniami. Dobry menedżer potrafi przede wszystkim organizować własną pracę, co pozwala mu sprawnie zarządzać zadaniami innych.
6. Menedżer skupia się na błędach. Masz zwykle świetne wyniki, wiesz że dobrze pracujesz, współpracownicy cię chwalą, ale szef zawsze znajdzie tzw. dziurę w całym, a wytykanie „błędów” to jego ulubione zajęcie. To kolejne zachowania, które nie cechują dobrych przełożonych. Ci bowiem skupiają się głównie na docenianiu podwładnych i starają się ich w zdrowy sposób motywować.
7. Menedżer wierzy w moc kar. Jeśli musisz skupiać się głównie na unikaniu błędów, to cierpisz na kilka sposobów. Po pierwsze, mniej uwagi możesz poświęcić na stworzenie czegoś wartościowego, po drugie takie podejście demotywuje pracowników zamiast zachęcać ich do działania, a po trzecie jest jednym z najważniejszych źródeł szkodliwego stresu. Takich szefów lepiej unikać.
8. Menedżer nie komunikuje się otwarcie. Trudno spełnić oczekiwania zwierzchnika, kiedy nie wiadomo, czego chce. Ciężko jest też prowadzić dialog, bez poczucia bycia wysłuchiwanym. Aby przełożony mógł podejmować właściwe decyzje, musi przecież poznać sytuację dotyczącą pracownika, a to wymaga zrozumienia jego zdania i argumentów. Równie istotne jest przekazywanie podwładnemu jasno sprecyzowanych informacji.
Zapytaj o szkolenia menedżerskie dla pracowników swojej firmy. Kliknij i dowiedz się więcej.
W Delta Training śledzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych porad. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy tam informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Czy szkolenia z pracy zespołowej mają sens?
Różnice pokoleniowe w pracy. Mit czy prawda?
Sprawiedliwość menedżerska, Co możesz zyskać?
5 wniosków dla menedżerów z 5 wielkich eksperymentów
Jak zarządzać zmianą w organizacji. Proste zasady.
Efekt IKEA w pracy menedżera
Pieniądze motywują tylko do określonej kwoty. Jakiej?
Jak ograniczyć ryzyko w podejmowaniu decyzji
Od czego zależy skuteczna komunikacja w zespole
Introwertyk może być świetnym liderem. Naprawdę?
Delegowanie zadań - uważaj na efekt widza
Delegowanie zadań: 7 zasad i wiele korzyści
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.