Strach przed porażką zna prawie każdy z nas. Jednak okazuje się, że paraliżujący może być również lęk przed sukcesem. Obawa przed przegraną i wygraną może uniemożliwić nam realizację celów. Są jednak sposoby, żeby sobie z tym poradzić. Przedstawiamy 7 z nich.
Większości pracowników dobrze zna strach przed porażką, który całkiem łatwo jest rozpoznać. Tymczasem prof. Theo Tsaousides, amerykański neuropsycholog, autor książki „Brainblocks: Overcoming the Seven Hidden Barriers to Success” na stronach serwisu PsychologyToday.com rozprawia się z inną przeszkodą, która staje na drodze do celów. Chodzi o różne oblicza strachu przed sukcesem. Powołując się na badania dotyczące sportowców, psycholog wymienia strach przed izolacją społeczną i emocjonalną, przed poczuciem winy z powodu własnej asertywności i pewności siebie, przed zrealizowaniem swojego prawdziwego potencjału, przed wyraźnym prześcignięciem bliskich osób, a także przed presją utrzymania wysokiego standardu i dalszego osiągania wyjątkowych wyników. Badacz proponuje jednak kilka porad, jak sobie z tym poradzić.
1. Zaprzyjaźnij się z odpowiedzialnością. Od kogoś, kto założył własną firmę, do pewnego stopnia zależy też los innych ludzi. Taka osoba m.in. operuje też często wysokimi kwotami pieniędzy. To ewidentny wzrost odpowiedzialności. Oznacza on jednak także, że z sukcesem przyszło zaufanie innych ludzi, np. pracowników. Odpowiedzialność, pisze psycholog, to także warunek realizacji kolejnych celów.
2. Na szczycie nie musisz być samotny. Osoby z sukcesami są chociażby często otoczone przez ludzi, którzy chcieliby się od nich uczyć. Tymczasem samotnym można być także bez specjalnych osiągnięć. Można też nadal cieszyć się życie towarzyskim, do czego nawet przy wielu obowiązkach wystarczy trochę dyscypliny i planowania, przydających się także w drodze po sukces.
3. Ustal własne priorytety. Już w szkole od dobrych uczniów oczekuje się, że pójdą na medycynę, prawo albo politechnikę. Podobnie mogą działać osiągnięcia w dorosłym życiu – boimy się, że oczekiwania innych wzrosną. Jednak sukces wcale nie zobowiązuje nikogo, aby był jeszcze lepszy. Każdy ma prawo realizować własne cele i plany i jeśli tak zechce, może nawet spocząć na laurach.
4. Skup się na korzyściach. Poranne bieganie może się wydawać trudne i zniechęcające, a jednak wysiłek trwa chwilę, a zyski ze sportu długo. Podobnie, jak przekonuje prof. Tsaousides, koszty sukcesu są zwykle krótkotrwałe, a korzyści długofalowe.
5. Wiedz, że postęp nie zachodzi liniowo. Oznacza to tzw. wzloty i upadki. Przecież nie na każdej wizycie w siłowni pobije się własny rekord wyciskania sztangi. Podobnie jest z innymi dziedzinami. Dzieje się tak m.in. dlatego, że efekty nie zależą w prosty sposób od wysiłków. Wyniki zwykle więc oscylują wokół jakiejś średniej. Prawdziwy postęp polega na tym, aby stopniowo ją podnosić.
6. Pamiętaj o innych. Uznanie pomocy innych ludzi – menedżerów, coachów, trenerów pomaga ustrzec się przed dyskomfortem z powodu ich prześcignięcia. Jeśli uzna się wkład innych osób we własny sukces, zwykle będą one dumne, a jeśli nie – to już problem, który one muszą rozwiązać.
7. Oddziel sukces od poczucia własnej wartości. Zbytnia koncentracja na samym celu skutkuje presją, a nawet unikaniem przedsięwzięć, które nie dają gwarancji sukcesu. Osoby z takim podejściem bardziej bezwzględnie oceniają też innych i siebie. Tymczasem sukces nie jest wyznacznikiem wartości człowieka, ale trzeba wiedzieć, jak w wartościowy sposób działać, aby go osiągnąć. Warto koncentrować się na wysiłkach, co obniża presję, owocuje większą kontrolą nad wynikami i pozwala uczyć się nowych rzeczy na własny temat.
Zapytaj o szkolenia menedżerskie dla pracowników swojej firmy. Kliknij i dowiedz się więcej.
W Delta Training śledzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych porad. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy tam informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Czy szkolenia z pracy zespołowej mają sens?
Różnice pokoleniowe w pracy. Mit czy prawda?
Sprawiedliwość menedżerska, Co możesz zyskać?
5 wniosków dla menedżerów z 5 wielkich eksperymentów
Jak zarządzać zmianą w organizacji. Proste zasady.
Efekt IKEA w pracy menedżera
Pieniądze motywują tylko do określonej kwoty. Jakiej?
Jak ograniczyć ryzyko w podejmowaniu decyzji
Od czego zależy skuteczna komunikacja w zespole
Introwertyk może być świetnym liderem. Naprawdę?
Delegowanie zadań - uważaj na efekt widza
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.