Nuda w pracy prowadzi do spadku efektywności i większego stresu. Monotonia, powtarzalność, brak wyzwań i sensu sprzyjają nudzie w pracy. Statystycznie pracownik nudzi się przez 10 godzin w tygodniu. Jak radzić sobie z nudą w pracy?
Tylko 30 proc. pracowników w USA twierdzi, że są w pełni zaangażowani w swoją pracę – wynika z badań Gallupa. Skutki takiej postawy są liczone w miliardach dolarów. To straty w powodu obniżonej efektywności. Na brak zaangażowania wpływa m.in. nuda. Może zdarza ci się nudzić w pracy?
Nuda w pracy, to temat tabu
Zaangażowanie Amerykanów w pracę osiągnęło najniższy poziom od 11 lat. Jeden z anonimowych pracowników opowiedział dziennikarzom historię, gdy przez wiele tygodni nie robił nic. Przestał, bo mu się to znudziło. Nikt nie zwrócił na to uwagi.
Nuda czasem jest wpisana w wykonywany zawód np. osoby pilnującej wystaw w pustym muzeum albo pracującej na taśmie. Często jest jednak wywołana przez lenistwo, złą organizację czasu pracy, zadania poniżej umiejętności, rutynę. Być może nudzisz się w pracy, ponieważ menedżer nie potrafi wykorzystać twojego potencjału. Nie daje ci ambitnych zadań. W takiej sytuacji nuda może stać się chroniczna. Tym bardziej, że przecież przed menedżerem raczej nie przyznasz się do nudy w pracy, bo ten z pewnością uzna, że nie masz motywacji i brakuje ci zainteresowania obowiązkami. W ten sposób nuda staje się tematem tabu.
Na poziomie menedżerskim, gdzie praca jest zróżnicowana i w zasadzie można samemu decydować o swoich planach w ciągu dnia, niskie jest prawdopodobieństwo doświadczenia otępiającej nudy. Jest jednak bardzo prawdopodobne, że nuda ograniczy twoje obserwacje podwładnych, z których według najnowszych szacunków (od 43 proc. do 53 proc.) jest znudzonych i to przez minimum 10 godzin w tygodniu.
Dzieje się tak nie dlatego, że nie mają co robić. Wiąże się to raczej z brakiem sensu i w konsekwencji prowadzi do zaniku motywacji do pracy. W efekcie myśli pracowników błądzą, a oni skupiają się choćby trollowaniu użytkowników mediów społecznościowych albo tworzeniu memów.
Własny projekt na nudę
Aby zapanować nad tym problemem niektórzy pracodawcy dają pracownikom możliwość pracy nad własnymi projektami w ramach godzin spędzanych w firmie. Warunki są dwa: to nad czym pracuje pracownik, stanowi własność intelektualną jego pracodawcy i na żądanie należy przedstawić wyjaśnienie, w jaki sposób projekt przyniesie firmie korzyści, nawet pośrednie.
Rozwiązanie spopularyzował Google jako „Projekt 20%”, bo w tym technologicznym gigancie tyle czasu pracy może być wykorzystywane na projekty poboczne. Inne duże firmy, które od czasu do czasu oferują swoim pracownikom taką możliwość, to BBC (10 procent czasu pracy pracownika), Apple (kilka kolejnych tygodni w roku), czy LinkedIn (pracownicy muszą najpierw zaprezentować swoje projekty i uzyskać aprobatę).
Google nie ukrywa, że jego pomysł na „Projekt 20%” wywodzi się z czasów II wojny światowej i koncepcji firmy 3M, która przeznaczyła 15% swojego czasu na prace nad kauczukiem syntetycznym. To była konieczność, ponieważ brakowało naturalnego surowca. Projekt istniał także po zakończeniu działań wojennych i zaowocował kilkoma ciekawymi pomysłami. To w takim pobocznym projekcie Arthur Fry wynalazł karteczkę typu Post-It. „Projekt 20%” w Google też nie jest prowadzony bez sensu. To dzięki niemu mamy Gmail i AdSense.
Projekty poboczne są jednak krytykowane przez niektórych naukowców, jak profesora socjologii Abrahama Walkera z Queens College, jako „wyzysk” ze względu na przyznanie pracodawcom praw własności intelektualnej do osobistych pomysłów biznesowych ich pracowników. Zwłaszcza, że pracodawca nigdy ich nie zainicjował. Była dyrektor generalna Google i Yahoo!, Marissa Mayer, też wydaje się sceptyczna: „Muszę wam zdradzić mały, brudny sekret dotyczący 20% czasu Google. To naprawdę 120% czasu”.
Nuda warta miliardy
Nuda to nie jest jedynie strata czasu pracy. Instytut Gallupa szacuje, że koszt znudzonych pracowników w USA wynosi od 450 do 550 miliardów dolarów rocznie. Składa się na to nie tylko rotacja, szacowana na około 15 000 dolarów na pracownika, ale także bezpośrednio utracone okazje. Z badań firmy doradczej Korn Ferry Breaking Boredom wynika, że wśród osób, które chcą odejść z obecnej pracy 33% jako główny powód podaje nudę, kolejne 24% uważa, że wartości firmy nie odpowiadają ich własnym, a tylko 19% podąża za wyższym wynagrodzeniem. Ta proporcja wskazuje, że emocje wynikające z nudy są bardzo silne i wiążą się z dekoncentracją, lekceważeniem, wegetacją, niezadowoleniem i mogą być zaraźliwe.
Według ABC News najgorsze objawy pojawiają się na stanowiskach, które wiążą się z emocjami, takich jak obsługa klienta, gdzie podczas wykonywania żmudnej pracy pracownicy muszą pokazywać zawsze pogodną twarz lub utrzymywać wesoły ton głosu. Efektem może być zmęczenie emocjonalne i wypalenie. Tego kosztu nie widać w arkuszu kalkulacyjnym. Gallup potwierdza, że w firmach dobrze zorganizowanych, w których około dziewięciu na dziesięciu pracowników czuje się aktywnie zaangażowanych, wartość akcji rośnie o 47% szybciej niż konkurentów.
Sposoby na nudę w pracy
Zaangażowanie pracowników to kwestia wzrostu i przychodów, a nie tylko modne hasło lub trend w dziale HR, a nuda jest jej największym wrogiem. Na szczęście można z nią walczyć. Według Curta Steinhorsta z amerykańskiego Forbesa wystarczy zrealizować pięć punktów:
1. Twórz ciekawe i znaczące miejsca pracy. Zautomatyzuj nudne zadania lub podziel je na mniejsze części wśród szerszej grupy ludzi, aby zmniejszyć ich toksyczność. Menedżerowie muszą stale informować pracowników o sensie i znaczeniu ich pracy.
2. Wspieraj i doceniaj pracowników, którzy kontaktują się ze swoimi ludźmi w pozytywny, wspierający, mentorski sposób, nieustannie przekazując informacje zwrotne i doceniając pracowników. Takich, którzy szanują poszczególne osoby w zespole, rozumieją ich mocne strony i tak organizują pracę, aby je wykorzystać.
3. Zatrudniaj odpowiednich ludzi. Przygotuj plan szybkiego awansu wschodzących gwiazd, zanim zaczną wysyłać swoje CV do konkurencji. Pamiętaj, że millenialsi, przedstawiciele pokolenia X i osoby z wyższym wykształceniem są mniej odporne na nudną pracę, niż pokolenia wyżu demograficznego i osoby bez wyższego wykształcenia.
4. Stawiaj wyzwania. Kluczem do wyeliminowania nudy jest uczynienie zawodowych zadań atrakcyjnymi lub stymulującymi. Zaangażowanie wynika głównie z wykonywanej pracy i jej znaczenia. Owocowe czwartki nie mają z tym nic wspólnego.
5. Uczyń miejsca pracy kolegialnymi. Twórz ciche przestrzenie, w których współpracownicy w naturalny i spontaniczny sposób spotykają się ze sobą. Nawiązywanie przyjaźni w miejscu pracy jest głównym sposobem zapobiegania odchodzeniu pracowników z firmy.
Większość ludzi od czasu do czasu doświadcza nudy w pracy, a dopóki nie stanie się to całkowicie pochłaniające, może nawet być satysfakcjonujące. Dzieje się tak dlatego, że sporadyczna nuda może odwrócić naszą uwagę w kierunku, w którym normalnie nie mogłaby podążać lub pozwolić naszemu mózgowi wędrować. Może to ostatecznie doprowadzić do kreatywnych pomysłów i rozwiązań.
Organizując pracę podwładnym pamiętaj jednak zawsze, że zwrot „umieranie z nudów w pracy” może być dosłowne i tragiczne jak w przypadku robotników (raport inspektora BHP ukrywa miejsce zdarzenia), którzy w ramach zabijania czasu w oczekiwaniu na dostawę betonu postanowili zrzucać z dachu budowanego budynku cegły. Jedna z nich trafiła przechodnia, który zginął na miejscu. Mam nadzieję, że cię tym tekstem nie zanudziłem…
Tomasz Nowak
Zapytaj o praktyczne szkolenia menedżerskie dla pracowników swojej firmy.
W Delta Training gromadzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych wniosków. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań i eksperymentów inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Co ważniejsze?
Jak motywować pracowników?
Co motywuje pracowników? Oto 4 silniki zaangażowania!
Pieniądze motywują tylko do określonej kwoty. Jakiej?
Efekt IKEA w pracy menedżera
Konstruktywny feedback biznesowy w praktyce
Jak ograniczyć rotację pracowników?
Efekt Mandeli
Różnice kulturowe w biznesie
Jak doceniać i chwalić pracowników?
Delegowanie zadań: 7 zasad i wiele korzyści
Jak przekazywać informację zwrotną?
Jak zarządzać zmianą w organizacji. Proste zasady.
Sprawiedliwość menedżerska, co możesz zyskać?
Jak zbudować efektywny zespół?
Jak zachęcić pracowników do dzielenia się wiedzą?
Firmowe rytuały w biznesie: warto je mieć
Onboarding - jak wprowadzić pracownika do firmy?
Skuteczne sposoby monitorowania celów
Czy szkolenia z pracy zespołowej mają sens?
Różnice pokoleniowe w pracy. Mit czy prawda?
Sprawiedliwość menedżerska, Co możesz zyskać?
5 wniosków dla menedżerów z 5 wielkich eksperymentów
Jak zarządzać zmianą w organizacji. Proste zasady.
Jak ograniczyć ryzyko w podejmowaniu decyzji
Od czego zależy skuteczna komunikacja w zespole
Introwertyk może być świetnym liderem. Naprawdę?
Delegowanie zadań - uważaj na efekt widza
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.