
Posiadanie przyjaciół w pracy zwiększa satysfakcję, efektywność i poprawia samopoczucie. Tymczasem 76 proc. menedżerów ma trudności w nawiązywaniu kontaktów ze współpracownikami, a 58 proc. uważa, że ich relacje w pracy są powierzchowne. Jak zwiększać jakość relacji w pracy?
Magazyn „Forbes” opisuje historię dyrektora amerykańskiej firmy sprzedażowej, który zatrudnił przyjaciela o imieniu Chuck. Przez jakiś czas wszystko układało się znakomicie. Chuck jednak poczuł się zbyt pewnie. Uznał, że ponieważ przyjaźni się z dyrektorem, to może samodzielnie podejmować decyzje dotyczące tego, co będzie robić w pracy. Nie spodobało się to jego bezpośredniemu przełożonemu, który był jednym z najbardziej cenionych menedżerów w firmie. Pewnego dnia dyrektor uznał, że Chuck nadużywa ich znajomości i postanowił się z nim rozstać. Przyjaźń nie wytrzymała próby wspólnej pracy. Takich historii można znaleźć wiele. Pewnie sama znasz podobną.
Badania nad przyjaźnią w pracy
Jest wiele badań na temat przyjaźni w miejscu pracy i ze wszystkich wynika jednoznacznie, że posiadanie przyjaciół w pracy zwiększa satysfakcję, efektywność i poprawia samopoczucie. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Hiszpanii, Japonii, Niemiec, Islandii i Izraela, wiąże się to z niższym ryzykiem wypalenia zawodowego, lepszym zdrowiem psychicznym i mniejszą liczbą traumatycznych doświadczeń. Oczywiście o ile przyjaciel nie jest balastem, jak miało to miejsce w przypadku Chucka.
Ludzie instynktownie pragną bliskich, pełnych zaufania relacji, zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Posiadanie „najlepszego przyjaciela” w pracy podnosi ocenę doświadczeń zawodowych pracowników, ale także poprawia komunikację, zaangażowanie i przynosi wiele pozytywnych efektów. Rozwój technologii może sprawić, że będziesz jeszcze częściej pracować zdalnie. Praca online czy hybrydowa powodują, że posiadanie najlepszego przyjaciela w pracy staje się jeszcze ważniejsze.
Potwierdzają to badania Gallupa oraz pracownicy, którzy twierdzą, że posiadanie przyjaciela pomagało im w uzyskaniu informacji, zachowaniu kontaktu z organizacją i zespołem. Posiadanie przyjaciela w przypadku pracy zdalnej, zmniejsza ponadto poczucie odizolowania i daje komunikat: „Nie jesteś sam”. Niezależnie od tego, czy jesteś w biurze, czy w świecie wirtualnym, najlepszy przyjaciel w pracy jest niezbędnym źródłem kontaktu i wsparcia. Dane Gallupa wskazują, że posiadanie najlepszego przyjaciela w pracy jest silnie powiązane z wynikami biznesowymi, w tym rentownością i bezpieczeństwem.
Najlepsi przyjaciele w pracy wpływają na wyniki, ponieważ są czymś więcej niż tylko powiązaniem towarzyskim lub dobrym związkiem. Najlepszy przyjaciel w pracy to ktoś, na kim możesz polegać na dobre i na złe. Ktoś, kto cię wspiera i naprawdę mu zależy. Te autentyczne przyjaźnie pogłębiają poczucie odpowiedzialności pracowników za swoją pracę, umożliwiają większą efektywność i zrównoważony rozwój, niezależnie od tego, gdzie i kiedy pracują.
Samotność w pracy
Z badań wynika, że tylko dwóch na dziesięciu Amerykanów ma przyjaciół w pracy. Nie oznacza to, że pozostali powinni natychmiast szukać przyjaciół. „Nie ma wątpliwości, że wsparcie społeczne w miejscu pracy jest ważne dla zdrowia i dobrego samopoczucia” – mówi Catherine Heaney, profesor psychologii na Uniwersytecie Stanforda, która bada związek między pracą a zdrowiem. „Wsparcie to może pochodzić od współpracownika, który stał się bliskim przyjacielem, ale nie musi; interakcje z przełożonymi i przyjacielskimi znajomymi mogą również poprawić twoje samopoczucie”. Jednocześnie z badań prof. Heaney wynika, że samotność w miejscu pracy jest powszechna i szkodliwa dla zdrowia. Porównuje ją z wypaleniem 15 papierosów dziennie i wiąże z depresją, stanami lękowymi, demencją, używaniem substancji psychoaktywnych, samookaleczaniem i problemami sercowo-naczyniowymi. Według niej aż 76% menedżerów ma trudności w nawiązywaniu kontaktów ze współpracownikami, a 58% uważa, że ich relacje w miejscu pracy są powierzchowne.
Jak wspierać nawiązywanie przyjaźni w pracy
Menedżerowie mogą wspierać budowanie relacji w pracy przez wspólne rytuały, świętowanie sukcesów, organizowanie szkoleń, wyjazdy integracyjne, tworzenie interaktywnego środowiska, dobrej atmosfery w biurze. Prof. Heaney dodaje jeszcze, by dawać wsparcie społeczne kolegom i koleżankom polegające na pomocy w trudnym dniu w pracy. Czasami wystarczy rada, opinia albo uważne wysłuchanie. „Nawet stosunkowo drobne interakcje, takie jak zgoda kierownika na wcześniejsze wyjście z biura, aby odebrać chore dziecko z przedszkola lub współpracownik dzielący się wiedzą zdobytą w pracy, mogą złagodzić negatywne skutki stresu” – wyjaśnia Heaney.
Tomasz Nowak
Zapytaj o praktyczne szkolenia z rozwoju osobistego dla pracowników swojej firmy.
W Delta Training gromadzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych wniosków. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań i eksperymentów inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Work-life balance - badania
Jak podejmować lepsze decyzje?
Jak kształtować i zmieniać nawyki?
Jak rozwijać empatię?
Skuteczny sposób na stres w pracy
Sposoby na stres, lęk i zmartwienie
Jak być szczęśliwym w pracy?
Efekt Mandeli: uważaj na fałszywe wspomnienia
Nastawienie na rozwój w praktyce
Samoświadomość wewnętrzna i zewnętrzna
Konflikt w pracy może być dobry
Emotikony w mailach. Czy używać?
Jak zwiększyć siłę swojej perswazji. E-mail czy kontakt twarzą w twarz?
Trening samokontroli - jak ćwiczyć silną wolę?
Mindfulness i metydacja w pracy: tak czy nie?
Skończ z odkładaniem zadań: wykorzystaj efekt Zeigarnik
Jak zyskać pewność siebie?
Zainwestuj we wspomnienia
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.