Jedzenie z innymi przy jednym stole i ze wspólnego naczynia wzmacnia współpracę i poprawia efekty negocjacji – wynika z najnowszych badań. Jeśli planujesz lunch już teraz pomyśl z kim chciałbyś go zjeść i gdzie. Amerykańskie eksperymentatorki do badań użyły dużych misek wypełnionych nachosami i salsą.
Wiele wspomnień z dzieciństwa wiąże się ze wspólnymi posiłkami przy jednym stole. Zapewne dlatego 86 proc. Polaków deklaruje, że ceni czas spędzony z rodziną podczas wspólnych posiłków. Jak się okazuje nie tylko z rodziną. 82 proc. zatrudnionych czerpie przyjemność z jedzenia śniadań czy obiadów z koleżankami i kolegami z pracy – wynika z badania opracowanego przez firmy Antal i Sodexo. Choć dostrzegamy wartość wspólnych lunchów, to nie celebrujemy zbyt długo tej przyjemności. Przerwy lunchowe polskich pracowników są najkrótsze w Europie – wynika z kolei z badań Uber Eats i YouGov. Średni czas lunchu polskiego pracownika trwa zaledwie nieco ponad 26 minut, podczas gdy rekordziści pod tym względem z Portugalii dobijają prawie do godziny.
11 milionów biznes lunchów każdego dnia
Wspólne spożywanie posiłków to nie tylko zaspokajanie głodu, to także forma relaksu, czas rozmów o ważnych i mniej istotnych sprawach, wymiana informacji, zacieśnianie więzi społecznych. Okazuje się, że wspólne posiłki są znakomitą okazją do nawiązywania efektywnych relacji biznesowych, a rozmowy o interesach przy stole są nieodłączną pozycją w kalendarzu menedżerów i właścicieli firm. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez pracowników University of Arizona w samych tylko Stanach Zjednoczonych codziennie odbywa się ponad 11 milionów biznes lunchów.
Wpływ wspólnego lunchu na współpracę
Behawiorystki Kaitlin Woolley z Cornell University i Ayelet Fishbach z University of Chicago postanowiły przyjrzeć się wpływowi wspólnych posiłków na współpracę. Eksperymentatorki postawiły hipotezę, że spożywanie posiłku w stylu rodzinnym, w którym potrawy są zwykle dzielone przy stole (powszechne w restauracjach serwujących dania z krajów azjatyckich), wzmacnia ducha współpracy, ponieważ wymaga od ludzi koordynowania swoich działań i brania pod uwagę innych przy dzieleniu się żywnością. Ta sama forma współpracy rozciąga się na relacje biznesowe. Ludzie są mniej skłonni do konkurowania ze sobą, gdy dzielą się jedzeniem ze wspólnej miski.
Ocena współpracy przy nachosach i salsie
Aby to potwierdzić, psycholożki zatrudniły 200 osób, które połączyły w pary. Wolontariusze otrzymali informację, że badanie dotyczy wpływu głodu na podejmowanie decyzji, co oznacza, że prawdziwy cel eksperymentu nie był im znany. Następnie poproszono ich o przeprowadzenie 22 rund negocjacyjnych dotyczących wysokości zarobków. Jedna z osób wcielała się w rolę przedstawiciela związku zawodowego, a druga przedstawiciela przedsiębiorstwa. Naukowcy oceniali współpracę na podstawie liczby rund negocjacyjnych, które minęły zanim para osiągnęła porozumienie. W trakcie rozmów badani otrzymywali przekąskę w formie chrupek nachos i salsę. Część par dostała jedną wspólną miskę, a część osobne miski dla każdego z negocjatorów.
Jak wspólny posiłek wpływa na jakość negocjacji
Naukowcy potwierdzili, że pary, które dzieliły chrupki i salsę z tych samych misek osiągnęły porozumienie w trakcie mniejszej liczby rund negocjacyjnych (przeciętnie 9 rund), niż osoby jedzące z oddzielnych misek (przeciętnie 13 rund), co jest wyraźną oznaką lepszej współpracy. Okazało się również, że ci pierwsi osiągali lepsze efekty negocjacyjne.
Następnie behawiorystki prowadziły badanie z innymi scenariuszami, a także zamieniając osoby w parach. Wyniki nadal wskazywały na związek między dzieleniem się pożywieniem z jednego źródła a zachowaniami opartymi na współpracy.
Cel: wzmocnienie współpracy
Badaczki uważają, że wspólne doświadczenia mające na celu wsparcie współpracy nie muszą wiązać się wyłącznie z jedzeniem. Dostrzegają związek, na przykład z żołnierzami trenującymi marsz, który może być sposobem na zwiększanie koordynacji i solidarności między ludźmi. Wyniki badań Woolley i Fishbach stanowią pierwszy krok w zrozumieniu, jak doświadczenie posiłku wpływa na interakcje zawodowe.
Oczywiście to, że jedzenie ze wspólnego talerza wzmacnia współpracę i może wpływać na efekty negocjacji nie oznacza, że natychmiast wszystkie biznes lunche mają odbywać się „u Chińczyka” zamiast we francuskiej restauracji. Być może jednak warto rozważyć rezerwację stolika w sushi barze lub jakieś tajskiej bądź meksykańskiej restauracji, gdy spodziewasz się trudnych rozmów wymagających uzyskania konsensusu.
Zapytaj o szkolenia z pracy zespołowej
W Delta Training śledzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych wniosków. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań i eksperymentów inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Jak zachęcić pracowników do dzielenia się wiedzą?
Czy szkolenia z pracy zespołowej mają sens?
Jak udzielać informacji zwrotnej?
Różnice pokoleniowe w pracy. Mit czy prawda?
Efekt synchronizacji we współpracy zespołu
Bezpieczeństwo psychologiczne w zespole
Sprawiedliwość menedżerska, Co możesz zyskać?
5 wniosków dla menedżerów z 5 wielkich eksperymentów
Jak zarządzać zmianą w organizacji. Proste zasady.
Efekt IKEA w pracy menedżera
Pieniądze motywują tylko do określonej kwoty. Jakiej?
Jak ograniczyć ryzyko w podejmowaniu decyzji
Jak wygląda lider?
Introwertyk może być świetnym liderem. Naprawdę?
Delegowanie zadań - uważaj na efekt widza
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.