Szkolenia biznesowe dla firm - Delta Training

Szkolenia potwierdzone badaniami

609021025 zapytania@deltatraining.pl

  • Klienci
  • Rekomendacje
  • Wyślij zapytanie

  • Firma
  • Oferta
  • Zespół
  • Zapytania ofertowe
  • Praca
  • Badania i rozwój
  • Rekomendacje
  • Kontakt
  • Strona główna
  • »
  • Praktyczne artykuły
  • »
  • Assessment Center to najskuteczniejsza metoda rekrutacji?

Assessment Center to najskuteczniejsza metoda rekrutacji?

Assessment Center to najskuteczniejsza metoda rekrutacji?

Symulacje, dyskusje, analizy przypadków, a wszystko to pod okiem asesorów uważnie przyglądających się uczestnikom – oto Assessment Center, coraz bardziej popularna metoda wspomagająca rekrutację. Czy Assessment Center jest skuteczny i czego można się po nim spodziewać?

Nad sposobem znalezienia idealnego pracownika trudzą się rekruterzy na całym świecie. Jedno z wyzwań, jakim muszą stawić czoła, to ocena możliwości radzenia sobie kandydatów z realnymi zadaniami. Do dyspozycji, specjaliści od HR, mają jednak tylko ograniczone informacje o potencjalnym pracowniku. Z pomocą przychodzi im jednak metoda znana jako Assessment Center (lub Assessment Centre), a po polsku nazywana ośrodkiem oceny i rozwoju.

Historia Assessment Center

sięga lat 30-tych ubiegłego wieku, kiedy to brytyjskie i niemieckie wojsko stosowało podobne metody w rekrutacji kadry oficerskiej. Po raz pierwszy Assessment Center użyli Niemcy podczas I Wojny Światowej do wyboru swoich oficerów. W trakcie II Wojny Światowej metodę wykorzystali Amerykanie do rekrutacji wojskowych i cywilnych pracowników do działań szpiegowskich. W latach 50. American Telegraph & Telephone (AT&T) stał się pierwszą firmą sektora prywatnego, która wykorzystała Assessment Center do przewidywania wyników swoich menedżerów. Nieżyjący już Douglas Bray, Dyrektor ds. Zasobów Ludzkich w AT&T, przez 25 lat obserwował i badał rozwój karier menedżerów. Doszedł w ten sposób do wniosków, że dzięki zastosowaniu Assessment Center można z powodzeniem przewidzieć osiągnięcia pracownika w organizacji. To otworzyło drogę do rozwoju tej metody. Assessment Center stał się standardem w rekrutacji w wielu amerykańskich korporacjach. A stamtąd metoda rozprzestrzeniła się na Europę i resztę świata.

Korzyści ze stosowania Assessment Center

Główną zaletą wymienianą przez jej zwolenników jest wielowymiarowość. Podejście to sprawdza bowiem różnorodne kompetencje kandydatów z wielu obszarów, jak np. wiedzę merytoryczną i doświadczenie, ale też kreatywność, zdolności przywódcze i zarządzania pracownikami, umiejętność negocjacji, czy analizy. To możliwe, ponieważ informacje o uczestnikach rekrutacji zbierane są podczas kilkugodzinnej sesji z urozmaiconymi zadaniami. Ma to zwiększać prawdopodobieństwo uzyskania wiarygodnych rezultatów, a także zminimalizować wpływ celowych, nienaturalnych zachowań, które w celu lepszej autoprezentacji mogliby prezentować kandydaci. Uczestników sesji oceniają specjalnie do tego celu przeszkoleni asesorzy z pomocą konkretnych kryteriów, co z kolei zapewnia wysoką obiektywność.
Metodę najczęściej stosuje się w przypadku stanowisk kierowniczych i specjalistycznych, choć mogą z jej pomocą być także oceniane osoby ubiegające się o stanowiska wykonawcze. Wykorzystuje się ją także w ewaluacji zatrudnionych już pracowników, np., aby pomóc im w zaplanowaniu dalszego rozwoju.

Rzetelność i trafność Assessment Center

Metaanalizy badań wskazują na predykcyjną trafność Assessment Center w różnych warunkach. Assessment Center jest obecnie najskuteczniejszą techniką rekrutacji i selekcji. Współczynnik trafności prognostycznej AC waha się od 0,37 do 0,75 w zależności od badań, czyli jest bardzo wysoki. Skuteczność AC jest wyższa niż testów, rozmów rekrutacyjnych, referencji, analizy CV i listów motywacyjnych. Badania podłużne pokazują, że wyniki w Assessment Center pozwalają z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć czy kandydat odniesie sukces, czy porażkę w pracy, o którą się stara. Rozbieżności w wynikach badań nad rzetelnością i trafnością Assessment Center biorą się również z błędów w metodologii prowadzenia sesji AC  oraz często niskiego poziomu kompetencji osób prowadzących Assessment Center.

Rodzaje zadań w Assessment Center

Z pewnością jednak, ponieważ metoda zyskuje na popularności w Polsce i w Europie, warto wiedzieć, czego można się spodziewać. Otóż wyzwania, z którymi najczęściej muszą poradzić sobie kandydaci, są podzielone na kilka kategorii. Jedną z nich jest tzw. koszyk zdań, które kandydat musi wykonać indywidualnie. Może np. otrzymać pakiet dokumentów do analizy i na ich podstawie ma stworzyć precyzyjny plan działania oraz go uzasadnić. Tymczasem w trakcie gier symulacyjnych, kandydaci do pracy wcielają się w różne role, takie jak menedżer czy sprzedawca. Kolejną kategorią jest wystąpienie. W tym przypadku uczestnik musi przygotować prezentację na zadany temat dla odpowiedniej grupy docelowej. Z kolei dyskusje w grupie wymagają omówienia problemu i jego rozwiązania z podjęciem wspólnych decyzji. W tym przypadku zdarzają się okazje do współpracy, jak również sytuacje konfliktowe. Inna kategoria to case study, czyli analiza przypadku – w zespole lub samodzielnie uczestnicy muszą przeanalizować przedstawiony im problem, który z dużym prawdopodobieństwem mógłby pojawić się w realnej sytuacji. Kandydaci mogą spodziewać się też bardziej typowych technik rekrutacyjnych, które uzupełniają sesję AC, takich jak testy psychologiczne czy wywiad ustrukturalizowany.

Zapytaj o procesy Assessment Center i wybierz odpowiedniego kandydata

W Delta Training śledzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych porad. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy tam informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.

    Zapytaj o szkolenia dla swojej firmy

    • Kontakt w sprawie szkolenia:

      + 48 609 021 025

      + 48 512 344 916


      Wyślij zapytanie

    • Przeczytaj również

      Development Center - co to jest i jak się przygotować?

      Jak wybrać najlepszego kandydata do pracy?

      Czy szkolenia z pracy zespołowej mają sens

      Pytania rekrutacyjne: jak poznać prawdę o kandydacie

      Jak wzmocnić efekty szkolenia w firmie

      10 korzyści ze szkoleń zamkniętych szytych na miarę dla firm

      Miękkie szkolenia się opłacają. Twarde dane!

      Miękkie szkolenia ważniejsze od twardej wiedzy

      Wokół szkoleń, czyli sklep z myślami, anegdotami i refleksjami

    MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan

    Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":

    • Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
    • Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
    • Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.

    Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.

    Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.

      • Akceptuję politykę prywatności

      • Przepisz kod weryfikacyjny: Aby użyć CAPTCHA, potrzebujesz zainstalować Really Simple CAPTCHA .

      OFERTA SZKOLEŃ
      BIZNESOWYCH DLA FIRM

      Szkolenia sprzedażowe Szkolenia menedżerskie Szkolenia rozwój osobisty Szkolenia praca zespołowa Szkolenia kreatywność Szkolenia sztuczna ineligencja Szkolenia dofinansowane KFS Szkolenia Wellbeing

      SZKOLENIA BIZNESOWE W MIASTACH

      Szkolenia biznesowe Warszawa Szkolenia biznesowe Kraków Szkolenia biznesowe Gdańsk Szkolenia biznesowe Szczecin Szkolenia biznesowe Lublin Szkolenia menedżerskie dla firm Poznań Szkolenia sprzedażowe dla firm Wrocław Szkolenia sprzedażowe dla firm Łódź Szkolenia biznesowe dla firm w Katowicach

      BADANIA I ROZWÓJ

      Najważniejsze artykuły Case studies Na flipcharcie Delta Training w mediach

      O NAS

      Firma szkoleniowa Delta Training Styl i filozofia prowadzenia szkoleń Zapytaj o ofertę szkoleniową Kontakt

      Wszelkie prawa zastrzeżone © Delta Training | Polityka prywatności | Polityka jakości
      Realizacja: Strony internetowe CubeMatic

      +48 609 021 025