Prezentujemy wyniki pierwszej edycji badania Indeks Mail. Jako firma prowadząca szkolenia z komunikacji e-mailowej obserwujemy, jak zmieniają się trendy w zawodowej komunikacji. Stąd badanie Indeks Mail, które będziemy przeprowadzać regularnie.
Polscy pracownicy lubią komunikować się za pomocą e-maili. Jednak większość spraw zawodowych załatwiają podczas bezpośrednich spotkań twarz w twarz – wynika z pierwszej edycji badania Indeks Mail 2022, przeprowadzonego na grupie 1066 pracujących Polaków przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie firmy Delta Training. Polacy są też gotowi na otrzymywanie e-maili po godzinach pracy i w weekendy. Deklarują również, że czytają służbowe e-maile w czasie wolnym.
Biznes spotyka się twarzą w twarz
Wydawało się, że po doświadczeniach pracy zdalnej w czasie pandemii, polscy pracownicy zostaną przed komputerami i będą się przenosić ze spotkania na spotkanie, klikając w odpowiednie linki. Pandemia niewiele zmieniła. Nadal większość pracowników (54 proc.) woli uścisnąć dłoń swojemu partnerowi biznesowemu i spojrzeć mu w oczy, niż połączyć się z nim online. Przez telefon większość spraw zawodowych załatwia 21 proc. badanych, a przez e-mail niewiele mniej, bo 17 proc. To złota trójka zawodowej komunikacji. Daleko w tyle znalazły platformy wideokonferencyjne, takie, jak Zoom, czy MS Teams (5 proc.). Na samym końcu zestawienia uplasowały się Messenger i WhatsApp (2 proc.). Jednak w dużych miastach liczących powyżej 500 tys. mieszkańców załatwianie spraw zawodowych w czasie spotkań online jest popularniejsze i wynosi 11 proc., czyli nieco ponad dwa razy więcej niż średnia dla całego kraju (5 proc.). W dużych miastach spotkania twarz w twarz też są najpopularniejsze, ale ich wskaźnik sięga 46 proc. a nie 54 proc. – średnia dla całego kraju.
Z badania Indeks Mail 2022 możemy się dowiedzieć, że w bezpośrednich spotkaniach równie często uczestniczą kobiety, jak i mężczyźni. Za to z telefonu chętniej korzystają mężczyźni (23 proc. w porównaniu do 18 proc. kobiet). W komunikacji e-mailowej preferencje są odwrotne. Chętniej e-maile wysyłają kobiety (19 proc.) niż mężczyźni (15 proc.).
Do 50 e-maili każdego dnia
Z pierwszej edycji badania Indeks Mail 2022 wynika, że większość pracowników każdego dnia poświęca godzinę na czytanie e-maili (63 proc.). Co najmniej dwie godziny na wertowanie skrzynki e-mailowej przeznacza codziennie 30 proc. pracowników. Są też tacy, którzy czytają e-maile przez ponad 5 godzin każdego dnia, czyli przez większość czasu standardowego dnia pracy. Z badania wynika szereg prawidłowości. Im większe miasto, tym więcej czasu pracownicy spędzają w skrzynkach e-mailowych. Czas poświęcany na e-maile rośnie też wraz z wykształceniem.
Niemal połowa pracujących Polaków (49 proc.) znajduje w swoich skrzynkach pocztowych od 10 do 50 e-maili każdego dnia.
Polacy gotowi na służbowe e-maile w weekendy
Niemal połowa pracujących Polaków (49 proc.) nie czuje się przytłoczona ilością otrzymywanych e-maili. Przeciwny stan odczuwa 28 proc. badanych. Pozostałymi najwyraźniej targają różne emocje, bo są niezdecydowani, nie mają zdania w tym zakresie (23 proc.). Może dlatego polscy pracownicy są gotowi na otrzymywanie e-maili po godzinach pracy i w weekendy. Zgadza się na to aż 44 proc. pracowników. Przeciwnych jest 37 proc.
Pozostali nie mają zdania. Większość pracowników (58 proc.) deklaruje, że zdarza się im czytać służbowe e-maile po godzinach pracy i w weekendy. Nie robi tego 36 proc. pracowników.
69 proc. polskich pracowników lubi komunikować się za pomocą e-maila. Niechętna tej formie komunikacji jest 13 proc. ankietowanych. Pozostali są niezdecydowani (18 proc.)
O badaniu Indeks Mail
Badanie Indeks Mail, dotyczące głównie jakości komunikacji e-mailowej, powstało m.in. na podstawie jakościowych wywiadów z menedżerami, psychologiami społecznymi i dziennikarzami. Następnie przeprowadziliśmy serię testowych badań i analiz.
Zapytaj o szkolenie z komunikacji przez e-mail dla pracowników swojej firmy.
W Delta Training gromadzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych wniosków. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju”. Publikujemy informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań i eksperymentów inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Zasady pisania e-maili służbowych
Bez żartów w komunikacji e-mailowej
Emotikony w e-mailach. Czy używać?
Co jest bardziej perswazyjne? E-mail, czy kontakt twarzą w twarz?
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.