dr Dorota Wiśniewska-Juszczak, partner w firmie szkoleniowej Delta Training, udzieliła obszernego wywiadu portalowi Onet.pl w związku z wydaną na polskim rynku książką Lee Ross’a i Thomasa Gilovicha „Najmądrzejszy w pokoju” opartą na wnioskach z wyników badań eksperymentalnej psychologii społecznej. Cały wywiad można przeczytać na stronach Onet.pl. Kliknij i przeczytaj.
Poniżej przedstawiamy wybrane myśli z wywiadu.
Ujęcia liczbowe i sposób ich prezentowania wpływają na nasze decyzje i sądy. Znane są ustalenia badaczy Kahnemana i Tversky’ego dotyczące ludzkiej awersji do ryzyka. W momencie, gdy mamy natłok różnych bodźców, dostrzeżenie takiej manipulacji wymaga zatrzymania się i przemyślenia. Zwykle nie mamy czasu na refleksję, stąd wolimy kupić mięso, które jest w 80 proc. chude, niż takie, które jest w 20 proc. tłuste. Choć to przecież to samo mięso.
Zwykle z braku czasu podejmujemy decyzje bezrefleksyjnie i wpadamy w pułapki manipulacji.
Na naszą mądrość składa się wiele czynników. Nad każdym z nich możemy pracować.
Największą trudnością w porozumieniu między ludźmi jest zwykle różna interpretacja rzeczywistości. Jesteśmy przekonani, że patrzymy na świat bardzo obiektywnie. To chyba największe przekleństwo, że gdy spotkają się ze sobą dwie skłócone, spolaryzowane strony, to każdej z nich się wydaje, że ona widzi fakty takimi, jakie w rzeczywistości są. Że jest nietendencyjna i że wystarczy niewielki wysiłek, a druga strona przyjmie i zaakceptuje fakty „takimi, jakimi są”, czyli z jej perspektywy. To dotyczy każdego z nas, myślimy, że wystarczy odpowiednio dużo dowodów na swoją rację, by „przeciwnik” uznał nasz punkt widzenia.
Jest w psychologii sporo uzasadnień, które pokazują, że ludzie zwykle wychodzą z założenia, że są w większości, a jak są w większości, to mają rację. I wtedy mogą narzucić interpretacje drugiej stronie, zgodne z własnym oglądem sytuacji. Często jednak okazuje się, że znacząco przeceniamy stopień rozpowszechnienia własnych opinii.
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Rynek szkoleń podczas pandemii i w przyszłości - wywiad
5 wniosków dla menedżerów z 5 wielkich eksperymentów
Najnowsze trendy na rynku szkoleń
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.