Jakie błędy popełniają menedżerowie. Po czym poznasz, że masz złego szefa. Profesor Ronald E. Riggio z Claremont McKenna College, specjalista w dziedzinie przywództwa i psychologii organizacji, na łamach serwisu „Psychology Today”, przedstawił listę 8 najcięższych błędów, które popełniają menedżerowie. Wystarczy unikać tych ośmiu błędów menedżerskich, by stać się lepszym szefem.
1. Menedżer nie ma czasu. Jeśli rozpocząłeś nowy projekt i nie masz do kogo udać się z dręczącymi cię pytaniami, albo nie uzyskujesz informacji zwrotnych na temat wyników swojej pracy, bo przełożony jest na to zbyt zajęty, w głowie powinna ci się zaświecić tzw. ostrzegawcza lampka. Dobry szef odpowiada bowiem na potrzeby podwładnych i jest dla nich dostępny.
2. Drobiazgowe kontrole zleconych zadań. Ten grzech polega na zbytniej kontroli. Trudno przecież wyobrazić sobie np., aby grafik komputerowy mógł czuć się komfortowo, kiedy dyrektor sprawdza ustawienie liter na tworzonym właśnie folderze. Takie podejście demotywuje pracowników. Klucz do sukcesu to zdrowy rozdział odpowiedzialności oraz zachęcanie podwładnych do inicjatywy i rozwoju.
3. Szef nie budzi zaufania. Chciałbyś porozmawiać o problemach, które właśnie się pojawiły, czy nawet powiedzieć o własnej pomyłce i przedyskutować rozwiązania, ale się boisz. A może twój szef kolejny raz zapowiedział jedno, a zrobił drugie? To kolejne ważne sygnały ostrzegawcze. Jeden z filarów dobrej współpracy to bowiem relacja oparta na wzajemnym zaufaniu.
4. Koncentracja menedżera na sobie. Niektórzy przełożeni poświęcają swojej karierze tak dużo uwagi, że nie wystarcza im jej na sprawy i rozwój pracowników. Jeśli więc przez długi czas nie pojawia się możliwość zasłużonego awansu czy podniesienia kompetencji – warto wzmóc swoją czujność. Prof. Riggio twierdzi wręcz, że dobry przyłożony, podobnie jak rodzic, stara się pomagać w rozwoju pracownika i cieszy się z jego sukcesów.
5. Szef nie radzi sobie z własną pracą. Nie możesz doprosić się ważnej decyzji, dostajesz ważne informacje na ostatnią chwilę, lub co gorsza, w ogóle ich nie otrzymujesz. Może to być oznaką, że twój zwierzchnik nieumiejętnie zarządza własnym czasem i zadaniami. Dobry menedżer potrafi przede wszystkim organizować własną pracę, co pozwala mu sprawnie zarządzać zadaniami innych.
6. Menedżer skupia się na błędach. Masz zwykle świetne wyniki, wiesz że dobrze pracujesz, współpracownicy cię chwalą, ale szef zawsze znajdzie tzw. dziurę w całym, a wytykanie „błędów” to jego ulubione zajęcie. To kolejne zachowania, które nie cechują dobrych przełożonych. Ci bowiem skupiają się głównie na docenianiu podwładnych i starają się ich w zdrowy sposób motywować.
7. Menedżer wierzy w moc kar. Jeśli musisz skupiać się głównie na unikaniu błędów, to cierpisz na kilka sposobów. Po pierwsze, mniej uwagi możesz poświęcić na stworzenie czegoś wartościowego, po drugie takie podejście demotywuje pracowników zamiast icj zachęcać do działania, a po trzecie jest jednym z najważniejszych źródeł szkodliwego stresu. Takich szefów lepiej unikać.
8. Menedżer nie komunikuje się otwarcie. Trudno spełnić oczekiwania zwierzchnika, kiedy nie wiadomo, czego chce. Ciężko jest też prowadzić dialog, bez poczucia bycia wysłuchiwanym. Aby przełożony mógł podejmować właściwe decyzje, musi przecież poznać sytuację dotyczącą pracownika, a to wymaga zrozumienia jego zdania i argumentów. Równie istotne jest przekazywanie podwładnemu jasno sprecyzowanych informacji.
Kontakt w sprawie szkolenia: