Praca hybrydowa wyczerpuje emocjonalnie bardziej niż praca całkowicie zdalna, czy wykonywana wyłącznie w biurze – wynika z brytyjskich badań. Wycieńcza brak codziennej rutyny. Jak uniknąć błędów w organizacji pracy hybrydowej?
- Maleje entuzjazm do pracy hybrydowej.
- 80% menedżerów uważa, że konfiguracja hybrydowa jest wyczerpująca dla pracowników – wynika z brytyjskich badań.
- 72% pracowników twierdzi, że jest zmęczonych pracą hybrydową. To prawie dwukrotnie więcej niż w przypadku pracowników całkowicie zdalnych, a także więcej od osób pracujących wyłącznie w biurze.
Gdy w marcu 2020 roku moja firma wyraziła zgodę, abym pracował z domu, byłem szczęśliwy. Bajka – myślałem. Euforia szybko ustąpiła miejsca znużeniu. Wszystkie dni stały się takie same. Obraz za oknem zawsze taki sam. Wstaję rano, myję się i ubieram, siadam przy komputerze, który poza telefonem jest moim jedynym kontaktem ze światem. Większość czasu spędzam z żoną w domu. Rutyna spowodowała, że już nie chce nam się spotykać z ludźmi. I tak siedzimy w czterech ścianach… Jestem emocjonalnie wyczerpany i już na nic nie mam siły. Jednocześnie pracodawca nie naciska na powrót do redakcji. Przecież ten układ jest dla niego super korzystny. Wykonuję dobrze swoje obowiązki z domu a jednocześnie nie przychodzę do redakcji, nie zużywam prądu, nie brudzę, nie zajmuję miejsca, nie piję kawy, nie korzystam z toalety, co wiąże się z oszczędnością wody i papieru toaletowego, nie produkuję śmieci, nie używam drukarki… To znaczy robię to, ale w domowym zaciszu i sam za to płacę. Tabelki Excela wykazują czysty zysk z takiego pracownika na home office.
Praca hybrydowa męczy pracowników
Pojawiające się dane potwierdzają, że praca zdalna i hybrydowa są emocjonalnie wykańczające. W globalnym badaniu przeprowadzonym przez Tinypulse, brytyjską firmę zajmującą się badaniami w obszarze HR, ponad 80% liderów stwierdziło, że konfiguracja hybrydowa jest wyczerpująca dla pracowników. Pracownicy deklarowali natomiast, że praca hybrydowa jest nawet bardziej obciążająca emocjonalnie niż praca w pełni zdalna, albo nawet praca w pełnym wymiarze godzin w biurze. To ciekawe wyniki, bo w powszechnej opinii pracownicy przecież chcą pracować hybrydowo a pracodawcy planują wdrożenie tego modelu na stałe.
Teoretycznie praca hybrydowa oferuje najlepsze rozwiązanie zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Łączy w sobie wzorce pracy biurowej sprzed pandemii z pracą zdalną, w harmonogramie umożliwiającym zarówno współpracę osobistą i budowanie zespołu, jak i większą elastyczność oraz możliwość skupienia się na pracy w domu.
Maleje entuzjazm do pracy hybrydowej
„Istniało przekonanie, że praca hybrydowa będzie najlepszym rozwiązaniem z obu światów” – pisze w komentarzu do badania Elora Voyles, psycholog organizacji przemysłowych i specjalistka HR w firmie Tinypulse. „Dla szefów oznaczało to, że zachowują poczucie kontroli i będą mogli osobiście zobaczyć swoich pracowników. Dla pracowników oferowało większą elastyczność niż praca w biurze w pełnym wymiarze godzin i oznaczało, że mogą bezpiecznie pracować w czasie pandemii.”
Na początku pandemii 83% pracowników deklarowało entuzjazm dla pracy hybrydowej, który wraz z upływem czasu malał. „Stwierdziliśmy, że wraz z upływem roku ludzie byli coraz mniej pozytywnie nastawieni do hybrydowego systemu 2021” – wyjaśnia Voyles. Twierdzi ona, że na początku firmy chętnie wprowadzały to rozwiązanie, ale bardzo szybko natrafiały na trudności.
Organizacje, które nigdy wcześniej nie wdrażały hybrydowego systemu, nagle tworzyły zasady na bieżąco, często bez konsultacji z pracownikami a ludzie byli zmuszeni do pracy w systemie „trochę w biurze, trochę w domu”.
Brak codziennej rutyny wykańcza
Optymizm wśród pracowników szybko ustąpił miejsca zmęczeniu. W badaniu przeprowadzonym przez Tinypulse na grupie 100 pracowników z całego świata, 72% stwierdziło, że jest zmęczonych pracą hybrydową – prawie dwukrotnie więcej niż w przypadku pracowników całkowicie zdalnych, a także więcej od osób pracujących tylko w biurze. Voyles twierdzi, że ta niewielka próba odzwierciedla szerszy trend; uważa, że to właśnie zakłócenia codziennej rutyny pracowników oraz charakter pracy hybrydowej są tak męczące dla pracowników.
„Przewidywalna, stała rutyna może pomóc ludziom w radzeniu sobie ze stresem i poczuciem niepewności, zwłaszcza w czasie pandemii” – pisze Voyles. „Hybryda wymaga jednak częstych zmian tych codziennych przyzwyczajeń: pracownicy muszą ciągle coś zmieniać, więc trudno jest znaleźć rutynę, stały rytm”. Wyobraź sobie, że we wtorki i czwartki przychodzisz do biura, a w pozostałe dni pracujesz w domu. Musisz pamiętać o wielu sprawach, choćby jak umówić się na spotkanie z klientem? W środę online, czy stacjonarnie? A dokumenty potrzebne na spotkanie? Są w domu? Nie, chyba w biurze!!!
Psychologowie analizujący ten problem twierdzą, że praca hybrydowa jest na tyle nowa, że nie stanowi jeszcze naturalnego zachowania. Wymaga ciągłego myślenia o niej, organizacji i planowania, a to pociąga za sobą wydatki energetyczne, których uniknęlibyśmy pracując całkowicie zdalnie lub na stałe w biurze. Pracownicy zgłaszają także problem z „wyłączeniem” się z pracy, ponieważ zacierają się granice między pracą a domem.
Jak zorganizować pracę hybrydową? Oto zasady.
Praca hybrydowa może być jednak sukcesem pod warunkiem właściwego stosunku pracodawcy.
Złym rozwiązaniem jest narzucenie harmonogramu pracy przez przełożonego. „Pracownicy otrzymują wtedy tydzień pracy, nad którym nie mają żadnej kontroli. Przypomina to dawny, stały, pełnoetatowy harmonogram pracy biurowej, która po prostu dwa razy w tygodniu odbywa się w domu pracownika” – wyjaśnia Voyles. Hybryda może odnieść sukces, jeśli menedżerowie będą indywidualnie rozmawiać z pracownikami, na temat tego, jaka konfiguracja będzie dla nich najlepsza. „Zarówno pracodawca, jak i pracownik muszą ustalić granice” – twierdzi Voyles. „Pracownik musi mieć jednak możliwość samodzielnego zarządzania swoim harmonogramem – elastyczność musi być dyktowana przez niego, a nie przez szefa”.
Praca hybrydowa to stan umysłu
Gail Kinman, prof. University of London i członkini Brytyjskiego Towarzystwa Psychologicznego, twierdzi, że „praca hybrydowa to stan umysłu”. „Chodzi o to, abyśmy płynnie przechodzili i pracowali w różnych miejscach. Dlatego muszą istnieć mechanizmy zapewniające pracownikom odpowiednie oprogramowanie i narzędzia do pracy w domu.” – dodaje. Kineman twierdzi, że obecnie więcej wiemy na temat pracy zdalnej w pełnym wymiarze godzin niż na temat pracy hybrydowej. Uważa, że problemy z tym modelem pracy będą utrzymywały się tak długo, aż wypracujemy skuteczne metody działania. Twierdzi, że istnieją dobre rozwiązania wykraczające poza harmonogramy pracy ustalone przez szefów, ale „musi to być sposób myślenia, który działa zarówno na korzyść pracodawcy, jak i pracownika”.
Badania dowodzą, że praca hybrydowa jest jeszcze bardziej obciążająca psychicznie niż praca w pełni zdalna. Ja jednak tęsknię do czasów, gdy normalnie wychodziłem na miasto, mogłem podróżować komunikacją miejską, porozmawiać z kimś w autobusie czy metrze, wypić kawę w barku po drodze do redakcji, czy zjeść bułkę od „Pana Kanapki”. Patrzę przez okno… Poza tym, że świeci słońce, widok nadal się nie zmienił.
Tomasz Nowak
Zapytaj o praktyczne szkolenia menedżerskie dla pracowników swojej firmy.
W Delta Training gromadzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych wniosków. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań i eksperymentów inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Wirtualne przywództwo - jak być liderem?
Praca zdalna utrudnia komunikację
Efekt synchronizacji we współpracy zespołu
Jak efektywnie zarządzać wirtualnym zespołem?
Wady i zalety szkoleń online - nasza filozofia pracy
Jak ograniczyć rotację pracowników?
Efekt Mandeli
Różnice kulturowe w biznesie
Jak doceniać i chwalić pracowników?
Jak motywować pracowników?
Co motywuje pracowników? Oto 4 silniki zaangażowania!
Pieniądze motywują tylko do określonej kwoty. Jakiej?
Efekt IKEA w pracy menedżera
Delegowanie zadań: 7 zasad i wiele korzyści
Jak przekazywać informację zwrotną?
Jak zarządzać zmianą w organizacji. Proste zasady.
Sprawiedliwość menedżerska, co możesz zyskać?
Jak zbudować efektywny zespół?
Jak zachęcić pracowników do dzielenia się wiedzą?
Firmowe rytuały w biznesie: warto je mieć
Onboarding - jak wprowadzić pracownika do firmy?
Skuteczne sposoby monitorowania celów
Czy szkolenia z pracy zespołowej mają sens?
Różnice pokoleniowe w pracy. Mit czy prawda?
Sprawiedliwość menedżerska, Co możesz zyskać?
5 wniosków dla menedżerów z 5 wielkich eksperymentów
Jak zarządzać zmianą w organizacji. Proste zasady.
Jak ograniczyć ryzyko w podejmowaniu decyzji
Od czego zależy skuteczna komunikacja w zespole
Introwertyk może być świetnym liderem. Naprawdę?
Delegowanie zadań - uważaj na efekt widza
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.