Szukasz pracy? A może chcesz rozwikłać skomplikowany problem w projekcie? Jest rozwiązanie: zwróć się z prośbą o wsparcie zawodowe do znajomych sprzed lat. To bardzo efektywna metoda – wynika z badań naukowych.
W szukaniu i znalezieniu pracy liczą się nie tylko dobrze napisane CV, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej, w tym udział w Assessment Center, budowanie eksperckiego wizerunku w sieciach społecznościowych oraz pozytywna postawa, wytrwałość w działaniu. Ważne jest również odświeżenie kontaktów zawodowych sprzed wielu lat.
LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Google i wiele innych portali społecznościowych sprawiają, że dostęp do dawno niewidzianych przyjaciół, kolegów i znajomych jest na wyciągnięcie kilku naciśnięć klawisza w komputerze. Większość menedżerów ma jednak tendencję do lekceważenia ogromnego potencjału tkwiącego w zawodowych znajomościach sprzed lat. A to błąd! Warto odnowić te kontakty – jasno wynika z badań grupy amerykańskich profesorów: Daniela Z. Levina (Uniwersytet Rutgersa w New Jersey), Jorga Waltera (Uniwersytet Waszyngtoński) i Johna Keitha Murnighana (Uniwersytet Northwestern w Illinois).
Uśpione kontakty
Część osób uważa, że zaniedbane relacje tracą na wartości, a z czasem usychają i umierają. I chociaż networking jest ważny z wielu powodów, choćby takich, jak pomoc w poszukiwaniu pracy, realizacji zadań, nauki nowych rzeczy, czy zapewnienia sobie wsparcia społecznego i emocjonalnego, to doba liczy zaledwie 24 godziny i na podtrzymanie wszystkich związków zwyczajnie brakuje czasu. W rezultacie musimy ograniczać ilość znajomości, które jesteśmy w stanie utrzymać. Wiele relacji zostaje uśpionych. Wszystko jednak zmienia się wraz z rozwojem serwisów społecznościowych. Teraz za sprawą kaprysu, wspomnienia albo potrzeby chwili, możemy te relacje odbudować. Skłonność do ponownego nawiązywania kontaktów ze znajomymi sprzed lat szybko rośnie. Jednak jest to związane głównie z życiem prywatnym, a nie zawodowym. A szkoda.
Oczywiście nie wszystkie próby odświeżenia zawodowych znajomości będą udane, zwłaszcza jeśli relacje zostały zerwane z powodu konfliktu. Jednak większość znajomych „zgubiliśmy” ze względu na zmianę pracy, miejsce zamieszkania i gorączkowe, zabiegane życie codzienne. Niemal każdy menedżer ma setki, o ile nie tysiące, potencjalnych źródeł wsparcia i porad, z których może skorzystać.
Odśwież stare znajomości z pracy
Gdy poszukujemy pomocy, na przykład szukając pracy, naszym naturalnym instynktem jest zwrócenie się do osób, z którymi łączą nas silne więzi; dobrze się znamy i regularnie spotykamy. Naukowcy dowodzą jednak, że to błąd. Nasze szanse na uzyskanie posady rosną, gdy wykorzystamy słabe więzi. Dzieje się tak dlatego, że osoby, z którymi jesteśmy w bieżącym kontakcie zawodowym, mają tendencję do przekazywania nam oczywistych informacji: mamy podobne doświadczenia i problemy, tych samych współpracowników. Kontakty o mniejszej mocy otwierają nam dostęp do nowych ludzi i możliwości.
Na czym polegało badanie?
Badacze zwrócili się do kilkuset menedżerów, by ponownie nawiązali kontakt ze znajomymi z pracy, z którymi nie rozmawiali co najmniej od 3 lat. Mogli to zrobić osobiście, telefonicznie, bądź mailowo. Ich zadaniem było poproszenie o poradę w sprawie ważnego projektu zawodowego.
Co zaskakujące, menedżerowie nie dostali najbardziej wartościowej pomocy, rozwiązań i rekomendacji od swoich obecnych koleżanek i kolegów z pracy, a właśnie od tzw. „śpiochów”. Nasze „uśpione kontakty” mają często zupełnie odmienną perspektywę od naszej, inny krąg znajomych, wiedzę i doświadczenie. Łączy nas jednak jedna rzecz: wspólne doświadczenia z przeszłości. Dodatkowo, gdy szukamy pomocy, łatwiej jest nam poprosić o nią kogoś, kogo kiedyś znaliśmy, niż kompletnie obcą osobę.
„Ludzie myślą, że będzie to niezręczne lub niechciane, jeśli podniosą słuchawkę i zadzwonią do starego przyjaciela, z którym nie rozmawiali od lat” – powiedział w „The New York Times” Dan Gilbert, profesor psychologii na Uniwersytecie Harvarda. „Ale w czasie kryzysu, sięganie po telefon jest łatwiejsze, ponieważ jest to bardzo naturalne otwarcie: Dzwonisz, aby sprawdzić, czy ty i twoja rodzina jesteście bezpieczni”.
3 powody, dla których warto sięgnąć do starych znajomości
Badania pomogły zidentyfikować trzy powody, dla których warto odświeżać zawodowe kontakty sprzed lat.
- 1. „Uśpieni” znajomi są dobrym źródłem innowacyjnych, „świeżych” spostrzeżeń. Ponowne nawiązanie kontaktu może sprawić, że dotrzemy do ważnych i zaskakujących informacji, co może nam pomóc w znalezieniu pracy, czy rozwiązaniu ważnego problemu.
- 2. Odświeżenie zawodowej relacji nie wymaga dużej inwestycji czasu. Rozmowy z „uśpionymi” znajomymi były krótkie i bardzo efektywne. Rzadko te odświeżone relacje przekształcały się w intensywne kontakty.
- 3. Bazą jest zaufanie. Gdy po latach odświeżasz kontakt z dawnym znajomym z pracy, to masz poczucie zaufania. Łączy cię wspólny kawałek historii. Z badań wynika, że te uczucia, doznania, nie znikają. Dlatego dość szybko można odbudować kontakt. Jak zauważył jeden z menedżerów, który brał udział w badaniach: „Czuję się też komfortowo rozmawiając z nim… Nie musiałem odgadywać, jakie były jego intencje…Było wzajemne zaufanie, które zbudowaliśmy lata temu i to sprawiło, że nasza dzisiejsza rozmowa toczyła się płynnie.
Najważniejszy wniosek z badań
Następnym razem, gdy będziesz mieć problem w pracy, odkurz swoje dawne znajomości i zadzwoń. Skorzystaj z LinkedIna, bądź Facebooka. Jednym słowem: odśwież znajomość. Zyskasz cenne informacje z zaufanego źródła.
Tomasz Nowak, Tomasz Reda
Zapytaj o szkolenia z obszaru rozwoju osobistego dla pracowników firmy.
W Delta Training śledzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych wniosków. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy tam informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań i eksperymentów inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Skuteczny sposób na stres w pracy
Sposoby na stres, lęk i zmartwienie
Jak być szczęśliwym w pracy?
Efekt Mandeli: uważaj na fałszywe wspomnienia
Nastawienie na rozwój w praktyce
Samoświadomość wewnętrzna i zewnętrzna
Konflikt w pracy może być dobry
Emotikony w mailach. Czy używać?
Jak zwiększyć siłę swojej perswazji. E-mail czy kontakt twarzą w twarz?
Trening samokontroli - jak ćwiczyć silną wolę?
Mindfulness i metydacja w pracy: tak czy nie?
Skończ z odkładaniem zadań: wykorzystaj efekt Zeigarnik
Jak zyskać pewność siebie?
Zainwestuj we wspomnienia
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.