Szkolenia biznesowe dla firm - Delta Training

Szkolenia potwierdzone badaniami

  • Klienci
  • Rekomendacje
  • Wyślij zapytanie

  • Firma
  • Oferta
  • Zespół
  • Zapytania ofertowe
  • Praca
  • Badania i rozwój
  • Rekomendacje
  • Kontakt
  • Strona główna
  • »
  • Efektywność osobista
  • »
  • Jak przetrwać i pokonać każdy kryzys?

Jak przetrwać i pokonać każdy kryzys?

Jak przetrwać i pokonać każdy kryzys?

Jak przetrwać kryzys gospodarczy, finansowy, spadek sprzedaży, bunt w zespole, brak realizacji celów biznesowych? Trudnych sytuacji w biznesie jest wiele. Jak sobie z nimi poradzić? Czego możemy się nauczyć od sportowców? Praktycznych wskazówek udzielają nam maratończycy, biegacze długodystansowi i wyniki rzetelnych badań eksperymentalnych.

Pandemia koronawirusa nie trwa miesiąc. Pracujemy w domu, w izolacji. Jesteśmy zmęczeni fizycznie i psychicznie. Takich kryzysów, trudnych sytuacji w życiu zawodowym, jest wiele. Są wpisane w rzeczywistość biznesową. Metody i techniki stosowane przez sportowców, mogą pomóc nam przebrnąć przez każdy trudny okres i osiągnąć znakomity wynik na mecie. 

Pandemia koronawirusa, to nie sprint, lecz bieg długodystansowy. To bardzo wyczerpujący wyścig, zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Niestety, w przeciwieństwie do maratończyków, pływaków długodystansowych, czy wieloboistów, większość pracowników nie było przygotowanych do tego „sportowego” wydarzenia.

Jak pokonać własne słabości?

Nie zmienia to faktu, że sportowcy mogą nas wiele nauczyć. Pokazują, jak pokonać dyskomfort, własne słabości, trudności trasy i zwycięsko dotrzeć do mety. To nie jest tak, że sobie wymyślili jakieś zasady, do których się stosują. Są to rozwiązania oparte na nauce i praktyce, które bez trudu możemy zaadoptować do naszej zawodowej codzienności, często zdalnej, samotnej pracy w domu, aby odnieść sukces w biznesie.

Po pierwsze: cierpliwość

Pierwszą zasadą sukcesu w wyścigu długodystansowym jest uznanie, że ta konkurencja będzie długa i ciężka. Jeśli wyobrażasz sobie, że wyścig zakończy się szybko i bezboleśnie, to szybko wpadniesz w panikę i już przegrałeś.

Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Danii postanowili zbadać, dlaczego Duńczycy są bardziej zadowoleni z życia, niż jakakolwiek inna nacja w Europie. Okazało się, że „jeśli oczekiwania są nierealistycznie wysokie, mogą być podstawą rozczarowania i niskiej satysfakcji” – twierdzą autorzy badań. „Duńczycy są bardzo zadowoleni z życia, ponieważ ich oczekiwania są raczej niskie”. Nie oznacza to oczywiście, że należy redukować oczekiwania. Raczej sprawdza się hasło: mierz siły na zamiary. Przecież nie trenowałeś zbyt wytrwale przed biegiem.

Doświadczony sportowiec długo przygotowuje się do startu. Jeśli coś mu nie wychodzi lub w jakiejś dziedzinie niedomaga, weryfikuje program treningowy, by poprawić błędy. My w pandemię wystartowaliśmy bez przygotowania i błędy musimy weryfikować już w trakcie zmagań. Najważniejsze jednak, aby cierpliwie dążyć do mety, czyli wyznaczonego celu.

Po drugie: tempo

Częstym błędem wśród początkujących sportowców jest to, że kiedy czują się dobrze na początku długiego wyścigu, gdy mają jeszcze dużo sił, przyspieszają. Weterani wiedzą, jak ważne jest zachowanie powściągliwości, nawet gdy wszystko idzie dobrze. Mówią: „Musisz jechać wolno, żeby jechać szybko”. Jeśli przyspieszysz za wcześnie zapłacisz za to później.

Mario Fraioli, maratończyk z wynikiem 2 godziny 27 minut, pisarz, dziennikarz, trener i autor bloga „The Morning Shakeout” na łamach „New York Times” wyjaśnia: „Nie możesz być pewny siebie zbyt wcześnie. Nie możesz wykonywać energicznych ruchów, aż do końca biegu, nawet jeśli czujesz się dobrze. Jeśli chcesz przyspieszyć, to nie może być to wielki skok. Musisz stopniowo zwiększać tempo”. Czy inaczej jest w pracy?

Jeśli chcemy wykonać obowiązki zbyt szybko, a nie ograniczają nas godziny pracy, bo przecież jesteśmy w domu, w nieodległej przyszłości grozi nam wypalenie zawodowe i spadek efektywności. Jeśli nie wiemy, jak długo jeszcze będziemy pracować w domu, musimy rozkładać siły tak, aby starczyło ich na cały bieg. Na początku gorszą efektywność, bo przecież musimy nauczyć się żyć online w pracy, poprawimy później.

Po trzecie: dotarcie do celu rozłóż na etapy

Dotarcie do mety triatlonu Ironman jest porywającą perspektywą dopóki nie zdamy sobie sprawy, jak trudno jest go ukończyć. Zbyt silne skupienie się na wyniku może nas zdemotywować i wówczas pominiemy kroki, które musimy wykonać dziś, aby go osiągnąć.
Żeby dotrzeć do mety musimy skupiać się na procesie. Rozbić go na części składowe i koncentrować się na pokonaniu każdego etapu. Jest to mechanizm, który utrzymuje nas tu i teraz, nawet podczas dążenia do odległych celów. Nastawienie na proces, co potwierdzają badania, to regularne okazje do małych zwycięstw, a to może pomóc nam utrzymać motywację niezbędną do osiągnięcia długoterminowych celów.

Po czwarte: motywacja do celu

Zmęczenie jest zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Badania naukowe pokazują, że stale ważymy nasze fizyczne postrzeganie wysiłku związanego z daną czynnością (tzn. jak trudne nam coś się wydaje) z naszą motywacją do jej wykonywania. Gdy wysiłek jest większy niż motywacja, zwalniamy, aż do momentu zrównoważenia tych dwóch czynników. Im bardziej jesteśmy zmotywowani, tym większy wysiłek jesteśmy skłonni tolerować.

Adam M. Grant, amerykański psycholog, profesor w Wharton School na University of Pennsylvania, specjalizuje się w psychologii organizacyjnej. Otrzymał staż akademicki w wieku 28 lat, co czyni go najmłodszym profesorem tej uczelni. Grant poświęcił znaczną część swojej kariery zawodowej na badanie tego, co motywuje pracowników w różnych środowiskach zawodowych, od call center po ratowników na basenach. Twierdzi, że pracownicy, którzy wiedzą, że ich praca ma znaczący, pozytywny wpływ na innych, są nie tylko szczęśliwsi, ale też znacznie bardziej produktywni.

Nie bez powodu się mówi, że kibice są dodatkowym zawodnikiem. To ich doping wpływa na motywację sportowca. Staje się dodatkowym bodźcem, by wykonywać nawet trudne rzeczy dla innych. Grant przeprowadził całą serię badań, których wyniki są jednoznaczne. Jeśli pracownik (np. sportowiec) wie o wpływie swojej pracy na beneficjenta wysiłków (np. kibica), to jego praca przynosi znacznie lepsze efekty.

Wystarczy 5 minut rozmowy

Jedno z badań Granta polegało na zdobywaniu funduszy stypendialnych dla studentów przez call center. Gdy pracownicy poznali studentów, dla których pracowali, ich motywacja stała się silniejsza, a co za tym idzie, wzrosła ilość wpłat. Najciekawsze jest to, że rozmowa nie trwała długo. Wystarczyło pięć minut, podczas których pracownicy mogli zapytać studenta o jego studia. Pięciominutowa rozmowa przyniosła prawie trzykrotny wzrost wpływów w ciągu następnego miesiąca. Podobny efekt motywacyjny wywarły rozmowy pracowników wydawnictwa zajmującego się produkcją przewodników z osobami, które z nich korzystają, czy ratowników z osobami ocalonymi przed utonięciem. Wszyscy pracowali więcej, ciężej i z lepszymi efektami.

Problem polega na tym, że w wyścigu, w którym wszyscy bierzemy udział, utrudnione są kontakty społeczne, co oznacza, że informacje o odbiorcach naszych wysiłków mogą docierać do nas ze znacznym opóźnieniem. Na szczęście, według Granta, samo uświadomienie sobie wpływu swojej pracy na innych jest dopingujące i może pomóc w zwiększeniu motywacji.

Wspólny cel, cierpliwość w dążeniu do jego osiągnięcia, odpowiednie tempo, skupienie się na procesie, podejmowanie efektywnych decyzji na poszczególnych etapach oraz świadomość, jak nasza praca wpływa na innych, pomogą nam pokonać zmęczenie, przetrwać trudny czas, przejść przez każdy kryzys.

Tomasz Nowak

Zapytaj o szkolenia z obszaru rozwoju osobistego dla pracowników firmy.

W Delta Training śledzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych wniosków. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy tam informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań i eksperymentów inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.

    Zapytaj o szkolenia dla swojej firmy

    • Kontakt w sprawie szkolenia:

      + 48 609 021 025

      + 48 512 344 916


      Wyślij zapytanie

    • Przeczytaj również

      Efekt Pigmaliona w biznesie

      Nastawienie na rozwój w praktyce

      Status quo, czyli dlaczego nie lubimy zmian?

      Co motywuje pracowników? 4 silniki zaangażowania.

      Sposoby na stres, lęk i zmartwienie

      Konflikt w pracy może być dobry

      Emotikony w mailach. Czy używać?

      Jak zwiększyć siłę swojej perswazji. E-mail czy kontakt twarzą w twarz?

      Trening samokontroli - jak ćwiczyć silną wolę?

      Kodeks etyki w firmie - język ma znaczenie!

      Mindfulness i metydacja w pracy: tak czy nie?

      Skończ z odkładaniem zadań: wykorzystaj efekt Zeigarnik

      Jak zyskać pewność siebie?

      Zainwestuj we wspomnienia

    MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan

    Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":

    • Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
    • Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
    • Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.

    Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.

    Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.

      • Akceptuję politykę prywatności
      • Przepisz kod weryfikacyjny: captcha

      OFERTA SZKOLEŃ
      BIZNESOWYCH DLA FIRM

      Szkolenia sprzedażowe Szkolenia menedżerskie Szkolenia rozwój osobisty Szkolenia praca zespołowa Szkolenia kreatywność

      DIAGNOZA KOMPETENCJI

      Ocena 360 stopni Assessment Center Development Center

      BADANIA I ROZWÓJ

      Najważniejsze artykuły Case studies Na flipcharcie Delta Training w mediach

      O NAS

      Firma szkoleniowa Delta Training Styl i filozofia prowadzenia szkoleń Zapytaj o ofertę szkoleniową Kontakt

      Wszelkie prawa zastrzeżone © Delta Training | Polityka prywatności | Polityka jakości
      Realizacja: Strony internetowe CubeMatic

      +48 609 021 025