Trudna rozmowa z klientem, sporządzenie raportu dla szefa, rozmowa dyscyplinująca, rozpoczęcie nowego projektu, odpisanie na ważnego maila… Lista zadań, które odkładamy z dnia na dzień, z miesiąca na miesiąc, jest długa. I negatywnie wpływa na naszą efektywność zawodową. Jest jednak skuteczny sposób, żeby to zmienić.
Siedząc w wiedeńskiej restauracji rosyjska psycholog, Blume Zeigarnik, przyglądała się uważnie pracy kelnerów. Zauważyła, że kelnerzy doskonale pamiętają zamówienia w trakcie realizacji. Znacznie lepiej niż te, które zostały już wydane, rachunek opłacony, a napiwek przyjęty. Ta obserwacja zainspirowała ją do przeprowadzenia prostego eksperymentu i sprawdzenia hipotezy czy rzeczywiście
Niedokończone zadania pamiętamy lepiej
W swoim badaniu poprosiła uczestników o wykonanie serii oddzielnych zadań, takich jak rozwiązywanie łamigłówek i układanie koralików. Realizację części zadań uczestnikom subtelnie przerywano, a wykonanie pozostałych umożliwiano bez najmniejszych zakłóceń. Po eksperymencie Zeigarnik przeprowadziła wywiady z badanymi prosząc o przypomnienie sobie szczegółów każdego ćwiczenia. Okazało się, że uczestnicy o 90 proc. lepiej pamiętali przerywane zadania, niż te wykonywane bez przeszkód od początku do końca. Przez wiele kolejnych lat inni badacze przeprowadzali podobne eksperymenty i uzyskiwali takie same rezultaty. Wynika z nich jasno, że niedokończone zadania pamiętamy lepiej niż zrealizowane w całości.
Wielozadaniowość obniża efektywność
Efekt Zeigarnik wykorzystuje branża telewizyjna i reklamowa. Przerwanie filmu, czy serialu w najbardziej ekscytującym momencie jest tego najlepszym przykładem. Ten zabieg ma podtrzymać ciekawość widzów i sprawić, że nie będą mogli doczekać się dokończenia wątku, czy kolejnego odcinka. Mechanizm efektu Zeigarnik polega na tym, że przerywane zadania obciążają naszą pamięć, której możliwości są ograniczone. Jeśli zadanie jest przerwane, to ciągle tkwi w naszej pamięci krótkotrwałej i nie może pójść w zapomnienie. Mózg ciągle musi się nim zajmować. Dlatego też wielozadaniowość tak bardzo obniża efektywność.
Jak skutecznie radzić sobie z odkładaniem spraw na później
Jedną z najprostszych metod pokonania prokrastynacji, czyli odkładania spraw na później, jest zrobienie pierwszego kroku. Nawet najmniejszego. Najważniejsze, żeby w ogóle zacząć. Wykonaj pierwszy telefon do nowego klienta, napisz pierwsze zdanie e-maila, idź na pierwsze spotkanie. Nawet ten minimalny wkład sprawi, że zadanie zacznie tykać w głębi twojego umysłu i pozostanie tam aż do jego zakończenia. Dlatego, kiedy następnym razem siedząc przy biurku, będziesz się zastanawiał nad zrobieniem jakiegoś zadania po prostu zacznij działać! A zobaczysz, że twój mózg łatwo nie odpuści i da ci wytchnienie dopiero jak zakończysz projekt.
Zapytaj o szkolenie z zarządzania sobą w czasie. Kliknij i dowiedz się więcej.
W Delta Training śledzimy najważniejsze publikacje na świecie dotyczące badań, odkryć i trendów w obszarach miękkich kompetencji, które zwiększają efektywność pracowników. Rzetelne informacje publikowane w czasopismach naukowych są trudne do znalezienia, zrozumienia i często nie zapewniają szybkich, praktycznych wniosków. Jeśli jednak cenieni naukowcy badali problem, który teraz sam próbujesz rozwiązać, to może chciałbyś poznać ich wnioski i rekomendacje przed podjęciem decyzji? Jeśli tak, to zapraszamy do naszego działu „Badań i rozwoju.” Publikujemy tam informacje tylko z rzetelnych, wyselekcjonowanych źródeł. Wyniki i wnioski z badań i eksperymentów inspirują nas do ulepszania naszych szkoleń biznesowych dla firm, sposobów przekazywania wiedzy i umiejętności uczestnikom naszych szkoleń, tworzenia angażujących ćwiczeń oraz różnorodnych, ciekawych materiałów szkoleniowych.
Kontakt w sprawie szkolenia:
Przeczytaj również
Mindfulness i medytacja w pracy. Tak czy nie?
Efekt halo, aureoli, w praktyce
Emotikony w mailach. Czy używać?
Jak zyskać pewność siebie?
Zainwestuj we wspomnienia
MAJA WŁOSZCZOWSKA: moja recepta na dobry plan
Dodatkowo w magazynie "Czekadełko":
- Jak podnieść zaangażowanie pracowników.
- Trzy najważniejsze kompetencje dobrego sprzedawcy.
- Jak w kilka minut zyskać pewność siebie.
Sprawdzone, praktyczne i rzetelne informacje.
Ściągnij magazyn "Czekadełko" już teraz.